H. Szabó Sándor: Légből (le)kapott valóság (fotó) |
![]() |
Írta: Cseke Gábor | |||
2012. szeptember 21. péntek, 12:22 | |||
![]()
Légifotós csak azután lett, hogy munkahelyéről, a Magyar Távirati Irodától kiküldték egy rendőrfőkapitányi fogadásra, készítsen pár eseményfotót. Ezt követően a társadalmi kapcsolatok osztályvezetője Dr. Csányi Klára rendőr alezredes asszony azt kérdezte tőle, tudna-e légifotókat készíteni a rendőrévkönyv számára, mire ő igen-nel válaszolt, bár teljesen idegen volt számára ez a terület.
Körülményes volt elkészíteni a kért felvételeket, 4-5 alkalommal hiába ment be a légirendészeti bázisra, nem jött össze a legifotózás, különböző okokra hivatkozva hazaküldték. Aztán végre sikerült: az Mi-2-es helikopter, Szász Lászlóval a pilótaülésben fölrepítette. Előzőleg leszerelték az ajtót, hogy ne zavarja a fotózást. A készülék, repülés közben, istenesen zörgött, nem volt valami bizalomgerjesztő. A pilóta szólt, menjen közelebb az ajtóhoz, aminek aztán meglett az eredménye: a Dohány utca táján elszállt a papucsa, a Deák-tér felett pedig a szemüvege is. Leszállást követően nagyon félt, mivel előzetesen felhívták a figyelmét, hogy a gépből semmi nem eshet ki, ha mégis megtörténik, akkor jelenteni kell, mint repeseményt. Az "eseményt" megúszta, s bár zokniba szállt ki a helikopterből, és úgy ment az autójához, de ez szerencsére nem tűnt fel senkinek.
Két évtizeden át dolgozott azután együtt a légirendészekkel. Összeszokott csapat alakult ki, a rendőrségi pilóták is ráéreztek, mi kell ahhoz, hogy jó képek születhessenek. Úgy fordultak a géppel, hogy a lapátok ne lógjanak bele a felvételbe. Igazi gyors csapatmunka volt...
Helikopter Sanyinak - ezen a néven mutatkozott be e-mailban - az eltelt húsz évben voltak kemény helyzetei is, amelyek után úgy érezhette: mindannyiszor sikerült újjászületnie. Egyszer, amikor az MD 500 E helikopterrel Kiliti repteréről felszálltak, a Balaton fölött elment az olajuk. A pilóta, ugyancsak Szász László, előbb nem szólt semmit, később figyelmeztette utasait: mindhármuknak ki kell ugraniuk a gépből! Előbb a fotós ugrik, majd az operátor, végül a pilóta! Aki az utolsó pillanatban úgy vélte, mégis megpróbál leszállni Balatonfüreden. Alig értek földet, a hajtóműből hatalmas fehér füst tört elő. Helikopter Sanyi akkor idegességében egy egész csomag cigarettát elszívott...
Legkeményebb kalandja egy ferihegyi katasztrófa: a gép iszonyatos erővel bepörgött a levegőbe, a becsapódást követően a hajtómű süvített, majd a gép pattogott a rotoragy csonkon. Nagy csodának számított, hogy a helikopter nem robbant fel, a DHL munkatársai szabadították ki a túlélőket a roncsból.
Sanyi majd minden, Magyarországon használatos helikopter típussal repült már. Szerinte minden helikopterből jó fotózni csak felszálljon, illetve leszálljon. De igazából azért mégis az MD 500 a csúcs: a gépbe remekül ellehet helyezkedni, ezáltal kivalló képeket lehet készíteni. Lényeges, hogy az MD 500 -nál a hajtóműhő hátra távozik, így nem keletkezik hőkép.
Ami a szakmai teljesítményét illeti, Helikopter Sanyi több mint 3000 repült órát összesített, amivel világviszonylatban ő az első légifotós. Második helyen egy japán légifotós áll, akinek 900 repült órája van.
Nyár folyamán rendszerint a Balatonnál tartózkodik.Ennek ellenére, az elmúlt húsz évben csak kétszer fürödhetett a Balatonban.
2011-ben Helikopter Sanyit egyik napról a másikra sokadmagával elbocsátották az MTI-től. Leépítették: nem volt rá szükség. Az egyetlen magyar légifotósra. Aki a világon a legtöbbet volt már a levegőben!
Szerencsére, létezik az Országos Rendőrfőkapitányság, akik kollegiális barátságból addig is repültették. M unkát ajánlottak neki s ő elfogadta. Azóta az ORFK kötelékében repül hivatali megbizatása alapján is, ő készíti a légi járőrözést dokumentáló fotókat és videófelvételeket. Ugyanakkor rendszeresen ingyenes fotóválogatást küld a készített anyagból a médiának. Egy a kikötés: föl kell tüntetni, hogy a felvételek az ORFK megbízásából készültek. Mi is így teszünk, s máris előttünk állnak Helikopter Sanyi csodálatos (l)égi felvételei - földünkről, életünkről.
Cseke Gábor
(A Juventus rádióban nemrég érdekes beszélgetés hangzott el Helikopter Sanyival, ami itt meghallgatható)
A galéria képei, balról jobbra és fentről le:
1. A légikötelék, amellyel repülök * 2. Vörösiszap (világotjárt, díjazott felvétel) * 3. Golfpálya Örményesnél * 4. Díszletvár Vál határában * 5. Hulladéklerakó, Pusztazámor * 6. Motorosok Alsóörsön * 7. Fürdő Mezőkövesden * 8. Aratás Ságváron * 9. Kékszalag Verseny a Balatonon * 10. A Balaton Siófoknál * 11. Balaton, déli partszakasz * 12. Gömbkilátó Bogláron * 13. Aszály a déli parton * 14. Vihar előtt Mátraalján * 15. A veszprémi börtön, ahol a rossz fiúkat tartják * 16. Halastó kánikulában * 17. Őszi stég * 18. Tihanyi öbölben * 19. Ságvári pilótaemlékghely * 20. Éjszakai repülés * 21-22. A Béke angyala Siófoknál*
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
Hozzászólások
It's very easy even for noobs, if you are interested simply search in gooogle: pandatsor's tools
Visit my web-site youngForest: https://facebook.com/Tesha