Ember az Isten tükrében - Az én egy kék zebra, de lehet, hogy cserépkályha? |
![]() |
Írta: Kőrösi Sándor | |||
2011. január 08. szombat, 12:39 | |||
Létezik-e kint és bent, ha egyszer a mindenség mindene mindenhol ő maga. (másnéven, minden megszemélyesül bennünk) Azonosságunkat bármiben megélhetjük kint és bent egységében. De, akkor mi a valami? Egyáltalán mit jelent? A legkisebb valami is egyértelműen az egésznek valami, így az egészben részként tekintettre hatást gyakorol, tehát számára, viszonyában létezik. Természetes azonban, hogy mivel a részt sehogyan sem egészként szemléljük, elmarad az egészre koncentrálódás, ami maga után vonja a részek közötti kölcsönhatás létrehozását. Ez viszont lekövethetetlen, minthogy a van teljes egészéhez az egész kell, hogy egyként önmagát legye. A pillantás lényege az önmagában részként is tökéletesen egész, vagyis önmagával egy, sem több, sem kevesebb.
(későbbiekben elképzelhetően foglalkozok a valamik egészként tekintéséről, nehogy valaki azt gondolja, végeredményében kilőttük a kettőt, ám az egyre meg képtelenek vagyunk.) A kettő illúziója a különbözés illúziója, vagyis a különbözéssel rendelkezőknek ésszel való szétválasztása, majd a szétválasztás utáni kijelentés azok hasonlótlanságáról, miközben csak egyes tulajdonságaik alapján, de nem önmagában szemléltük őket (nyilván bizonnyal másképp szét nem választottuk volna őket). Az önmagában-szemléléshez azonban nem juthatunk, mert így nem is létezik, ugyanis a létet mint magunkat kell szemlélnünk, de azt meg azért nem tesszük, mert helyette sok részben magunkat nézzük, mint lét, és nem megfordítva, pedig amúgy jó. (Soha nem juthattunk volna a kettőig, ha nem kezdünk el igyekezni, és hagytuk volna, hogy az amúgy is tökéletesen működő tükör mivoltunk magától érintődjék, mint a változás része a változatlan egyhez viszonyában – találós kérdés: Vajon mi az ami a változást érzékelni képes? Ha eredetében maradt volna szemléletünk, a dolog sem létezne, mert a dolog illúziója is a kettőből ered, ugyanis nem lehetséges valamit önmagában szemlélni, ha nincs ilyen szemléleti mód) A dolog az egy különvált, nem teljességében szemlélt valami. A dolgot, ha teljességben lennénk, a mostban, nem úgy találnánk, hogy nincs avagy van, hanem a dolog, mint fogalom, és mint bármi, eltűnnék a szemléleti módok megakadásának jelzőtábláival együtt, minthogy ez is az egész része, egyáltalán nem létezne. Ekkor mint lelkünket széthatárolt, a tér sem létezne, mert nincs lehetőség a különállók szétválasztására síkok vagy bármik szerint, mivel ahhoz tovább kell lépni az egészként szemlélésnél. Természetesen minden ugyanúgy létezik ekkor is csak nincs még egy rendszer hanem a puszta szemlélet látja. A Széthatároltság átélése a dolgokban jelenlévőkké vált lélek, fájdalma önmaga tagoltsága fölött. (amennyiben) E feletti fájdalom a hozzánk képest élettelenebb dolgokban való igyekezet általi jelenlét eredményéből visszatükröződött önmagunktól való rettegés, halálos fájdalom, szellemi kór, betegség rémképe. (folyt.köv.)
|