Szórd szét kincseid -
a gazdagság legyél te magad.
(Weöres Sándor)

   
Címlap
Baudolino

Szabó Zoltán (Baudolino, Mém)



Mindig Gagarin, avagy: most akkor hol van az Isten?

Én nem emlékszem Gagarin repülésére, még csak 4 éves voltam akkor. De amióta az eszemet tudom, a fejemben van a neve. Nem volt olyan iskola a hatvanas-hetvenes években, amelyben ne lett volna Gagarin örs. A faliújságokon ott volt a mosolygós képe, fején a fehér sisakkal, rajta: CCCP. Igazi hős volt a szemünkben, aki többek közt azt is bizonyította, amit - ma már tudjuk - a legenda, illetve az SZKP főtitkára, Hruscsov adott a szájába: "Én innen nem látok itt semmiféle istent."

Számomra ez nagyon fontos volt, lévén az én drága nagymamám pont az ellenkezőjét állította. Igaz, az akkori világból bőszen áradt az ateizmus, de azért semmi se volt biztos, már ekkor sem. És hát nagyanyám sokkal nagyobb tekintély volt számomra, mint a rádió. (Nekünk még csak az volt akkoriban.)
 
Amikor 8 évvel később, 1969-ben az Apolló leszállt a Holdon, nagyanyámmal a padláson voltunk és kukoricát morzsoltunk. A korlátra akasztva lógott a Sokol rádió (a laposelem szigszalaggal ráerősírve), és közvetítette a Holdraszállást. Ekkor már 12 éves voltam, felvilágosult, dacos ateista, ám nagyanyámnak még mindig meglehetős tekintélye volt előttem. Miközben a kukoricacsutkák kupacát gyarapítottuk, egyfolytában ezt hajtogatta: "El ne hidd, kisunokám, el ne hidd! Nincs ott fönt semmi, csak az Isten és az angyalok. Csak kitalálják ezt az egészet."
 
Ott egyensúlyoztam a sötét középkor és a felvilágosodás határmezsgyéjén, nagyanyám mantrája festette alá a lelkesült hangú közvetítést, sose fejeltem el. 
 
Persze akkor nekem már az űr és az űrhajó a nagy utazást, az igazi felfedezéseket és természetesen a scifit jelentette: Asimovot, Clark-ot, később Lemet, istennek ebben a világban már nem volt semmi helye.
 
De Gagarin repülésekor még rezgett a léc. Nemcsak azért, mert sokkal kisebb voltam és ezzel arányban nagyanyám tekintélye sokkal nagyobb volt, hanem mert még senki nem járt ott… Gagarin fölrepült oda, ahol az elmúlt évezredekben az isten lakott, és nem volt ott senki.
 
A nagyanyám-féle egyszerű emberek millióinak – nagyanyámat kivéve – Gagarin útjával jött el a felvilágosodás kora. Nem tudtak ők semmit sem Kopernikuszról, Giordano Brunóról, Galilleiről és társaikról. Beszélhettek ezek akármit és akármennyit, még a nevüket sem ismerték. De Gagarinét igen! És megértették, hogy Gagarin fölrepült az űrbe és nem talált ott senkit. 1961 április 12-én a régi világ véget ért, és európaiak százezrei számára ekkor fejeződött be a középkor. Nincs isten! – sugallta a korabeli média. Nincs – gondolták sokan. Legalább is ott nincs…
 
Pihenész tanításai 3. (Nem megy.)

Nem megy.

 
Pihenész tanításai 2. (Igyekvés.)

Igyekszem elképzelhetetlen helyen, elképzelhetetlen módon, elképzelhetetlen valamire gondolni.

 
Pihenész tanításai I. (Hülyék és okosak)

Pihenész kábé fél éve érkezett meg a fejembe (nagy itt a forgalom, valóságos átjáróház az én fejem), mint időszámításunk előtti. V.századi görög filozófus, akinek legfőbb tanítása a nevébentömörül. Pihenész esténként sűrűn meglátogat és mindenféléket mond. Agyrajáró. Így nevezem, Pihenész, az agyrajáró, Nos elhatároztam, hogy megosztom Veletek Pihenész gondolatait. Pihenész lakonikus: egy egy mondatban igyekszik összefoglalni mindig a mondanivalóját. (Hálistennek!) Íme, itt az első:

Jobb a hülyék közt okosnak lenni, mint fordítva.

 
A legnagyobb magyar rólunk-170 éve született a Kelet Népe

"Ezeket a sorokat Gróf Széchenyi István írta le. Életét nemzete szolgálatának áldozta, valóban a legnagyobb magyar volt. Sorai őszinték, ezért maróak, olykor kegyetlennek tűnnek, de minden betűje a magyar sors jobbításáért íródott. Ha csak egyszer is eljutnánk oda, hogy hozzá hasonló őszinteséggel szemlélnénk önmagunkat, Magyarország úgy törne föl Európában, mint az forró gejzírek Izland földjén.

Adót kell vetni mindazon ábrándra, ámításra, elcsavart ideára, misztifikációra, szemfényvesztésre s efféle tulajdonra, mellyel oly nagyszáma a régi álmábul felébredt magyarnak megnemszünőleg csalja magát és csal mást.

Inkább kivánom, sülyedjen vérünk rövid vonaglás után semmiségbe, hogysem utóbb is, mint eddig s mint ma, egy magát emésztő, hiuságtól szétboncolt, féregrágta, magán segíteni és se halni, se élni nem tudó nyomorék vázként undokitsa el a közemberiség nagy családját.

Mert nincs tagadás, hogy valahol több képzeleti tehetség, de egyszersmind több nyavalygó képzelet is létezzék, mint magát szünetnélküli álmokban hintázni szerető Hunniában.

Századokon keresztül a magyar hízelkedéshez szokott, amibül honaink nagyrészének önmaga túlbecsülése, gőgje s hiúsága támada; az igaz, egyenes szótul pedig elszokott, amibül megint soknak azon teljem meggyőződése vevé eredetét, hogy Hunniát, mint dicsőségtül ragyogót, s lakosit, mint magas helyen állókat a világ bámulja és irigyli.

A magyarnak általján véve azt vetik szemére, hogy egyedül szalmatűzként lobban fel, cserfaként azonban soha nem ég. S nyuljunk kebleinkbe, nem ugy van-e? Bizony nem tagadhatjuk. Ámde mi oka ennek? Eddielé a magyarnak vezetők, jobbára, sőt kirekesztőleg mindig a nemzet enthusiasmusára appelláltak, számitási tehetségét azonban soha nem iparkodtak kellőleg ébreszteni, rektifikálni és azt tervük alapjául használni, honnét aztán természet szerint többnél több láng és füst s ebből támadó hamu vevé okszerint eredetét, de annál kevesebb életmeleg fejledezett, mely igazi és tartós egészségre emelhette volna nemzeti testünket.

Alig van köztünk ember, ki a másik megaláztatásán ne örülne!

Agyarkodunk egymás ellen, mint a tehetetlen sajtférgek!

Az emberi nemben lappang, sőt a magyarban éppen nem lappang, de valami ocsmányul kitűnik az irigység és a sültgalambra sóvárgó oly igen különös étvágy.

A magyar magát senkinek alávetni nem akarja, itt mindenik vezér, ur akar lenni. A magyar ember jókedvében fölrúgja a port és fölkiált: itt a világ közepe!

Minek is nevezzük ezt a különös szeszt, mely mindegyik kolompos, vezér vagy egyedül saját erejére támaszkodó pártkalandor akar lenni, s ehhez képest nincs is a világnak tán oly legkisebb féket, rendszert nem tűrő, s ekkép oly kevéssé egy soron álló, összetartó, s ennélfogva, természetesen aránylag ahhoz, mi lehetne, oly gyönge, oly magán segíteni nem tudó népe, mint a magyar.

Valóban szomorú az eset, s vérünket tekintve, szomorubb, mert gyűlöltségi hajlama nem egy magyarnak koránt sincs kimerítve azon antipátia áltat, mellyel az arisztokrácia iránt viseltetik, de midőn con amore gyűlöli ezt, nem kevésbé gyűlöli a kormányt, gyűlöli az egyházi rendet, gyűlöli a katonát, gyűlöli a németet, gyűlöli a horvátot, gyűlöli a tótot, gyűlöli a görögöt, gyűlöli a városi polgárt, gyűlöli a kereskedőt, gyűlöli egyik a másikat stb. szóval: gyűlöl mindent, mert hiszen hasonneműjével sem él békében, paraszthoz vonzó szerelme pedig bizony nem óriási s mégis biztos öbölben véli magát, mert hiszen mégis szeret valamit, s pedig legőszintébben s mindennek fölött, t. i. a hazát, vagy tulajdonképen – mert ugyan mi a puszta haza a benne lakó egyesek nélkül – a hazával mindig egybekevert saját drágalátos magát!"

 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 Következő > Utolsó >>

3. oldal / 7

Chanson d'automne

új-iVisz

 

Ki van itt?

Oldalainkat 933 vendég böngészi

Bejelentkezett tagok

Nincs