Szórd szét kincseid -
a gazdagság legyél te magad.
(Weöres Sándor)

   
Címlap
TED.com

"A TED a nevét a Technology (technológia), Entertainment (szórakoztatás) és Design (dizájn) szavak kezdőbetűiből kapta. Egy 1984-ben alapított non-profit szervezetet takar, amelynek kezdeti „küldetése”: gondolatok, amelyeket érdemes terjeszteni. Előadónak korunk kiemelkedő gondolkodóit, alkotóit(!) kérik fel, akik mindösszesen 18 percet kapnak, hogy bemutassák az eredményeiket és inspirálják a hallgatóikat!" ezabeszed.hu

A lejátszó ablak alatt található a View subtitles ablakocska, amelyet lenyitva 48 nyelv közül válasszuk ki a magyart. A teljes képernyős üzemmód ikonja a lejátszó ablak jobb felső sarkában található.

iviszenlightened



Suzanne Lee: Termessz magadnak ruhákat! (videó)

 
Laurie Santos: Egy majom gazdaság, ami pont olyan irracionális, mint a miénk (az előadás szövege)

 

Fordította: Patai Anna
 
Két megfigyeléssel szeretném kezdeni az előadásom az emberi fajról. Az első megfigyelésről talán azt gondolják, hogy nyilvánvaló, miszerint a fajunk, a Homo sapiens, tulajdonképpen nagyon-nagyon okos -- nevetségesen okos -- olyan dolgokat csinálunk, amit rajtunk kívül egyetlen faj sem csinál pillanatnyilag. És ez természetesen nem az első alkalom, hogy erre rádöbbentek. Természetesen, amellett, hogy nagyon okosak vagyunk, hihetetlenül hiúak is. Ezért szeretjük hangoztatni, hogy milyen okosak vagyunk. Fordulhatok akármelyik bölcshöz Shakespeare-től Stephen Colbert-ig, hogy rámutassanak a tényre, 'Mily nemes az értelmünk! Mily határtalanok tehetségeink!' és úgy általában klasszabbak vagyunk, mint bármi más ezen a bolygón, ha az észről van szó.
 
De van egy másik megfigyelés is az emberi fajról, amire koncentrálni szeretnék, és ez a tény, hogy bármilyen okosak is vagyunk, időnként egyedülállóan okosak, nagyon-nagyon buták is tudunk lenni, amikor a döntéshozás bizonyos aspektusairól van szó. Elég sok fintort látok a közönség soraiban. Ne izguljanak, nem fogok senkit néven nevezni a konkrét tévedései miatt. Persze csak az elmúlt két évben elképesztő példákat láttunk az emberi alkalmatlanságra. És láttuk, ahogy a szerszámok, amiket csak mi készítünk, hogy kinyerjük az energiát a környezetünkből, felrobbantak a szemünk előtt. Láttuk, ahogy a pénzügyi piacok, amiket csak mi készítünk -- a piacok, amiknek üzembiztosnak kellett volna lenniük -- láttuk, ahogy összeomlottak a szemünk előtt.
 
De véleményem szerint egyik kínos példa sem világít rá arra, ami a legkínosabb az emberi hibákban, az, hogy szeretnénk azt hinni, hogy a hibák, amiket elkövetünk igazából csak néhány fekete bárány hibája vagy néhány a FAIL Blogba kívánkozó döntésé. De kiderült, társadalomtudósok azt kezdik felfedezni, hogy a többségünk, bizonyos helyzetekben nagyon is jellegzetes hibákat követ el. A tévedéseink kiszámíthatóak. Újra és újra elkövetjük őket. És igazából immunisak a bizonyítékokra. Hiába kapunk negatív visszajelzést, a következő alkalommal ugyanabban a helyzetben ugyanazt a hibát követjük el. És nekem, tulajdonképpen az emberi természet tudósának ez egy igazi rejtély volt. Ami igazán érdekelt, hogy hogyan lehet képes egy olyan okos faj, mint a miénk következetesen ilyen rossz döntéseket hozni?
 
Ha mi vagyunk a létező legokosabb lények, hogy nem tudunk erre rájönni? Bizonyos értelemben, miből származnak a hibáink? Miután elgondolkodtam ezen, látok néhány lehetséges megoldást. Az egyik az, hogy igazából nem a mi hibánk. Mert egy okos faj vagyunk, olyan környezeteket tudunk alkotni, amik szuper-szuper összetettek, néha olyan összetettek, hogy nem értjük őket, még akkor is, ha mi alkottuk őket. Szuper komplex pénzügyi piacokat alkotunk. Olyan hitel feltételeket alkotunk, amikkel nem tudunk megbirkózni. És persze ha olyan környezetbe kerülünk, amivel nem tudunk megbirkózni, tulajdonképpen logikus, hogy bizonyos dolgokat el fogunk rontani. Ha ez lenne a helyzet, nagyon egyszerű lenne a megoldás az emberi hiba problémájára. Azt kéne csak mondani, hogy rendben, mik azok a technológiák, amikkel nem tudunk dűlőre jutni, mik azok a rossz környezeti feltételek -- szabaduljunk meg tőlük, tervezzünk jobban, és az a nemes faj leszünk, amit elvárunk magunktól.
 
De van egy másik lehetőség, amit aggasztóbbnak találok, hogy talán nem a környezetünk az, ami el van rontva. Talán mi magunk vagyunk rosszul tervezve. Ezt gyanítom az alapján, ahogy a társadalomtudósok tanulmányozták az emberi hibákat. És azt látjuk, hogy az emberek ugyanazokat a hibákat követik el ugyanúgy, újra és újra. Úgy tűnik, mintha arra lettünk volna tervezve, hogy bizonyos módokon hibázzunk. Ez a lehetőség jobban aggaszt, mert ha mi vagyunk elcseszve, nem teljesen tiszta, hogy hogyan tudjuk ezt kezelni. Lehet, hogy el kell fogadnunk, hogy hajlamosak vagyunk hibázni, és ezt észben tartva tervezni dolgokat.
 
Ezt a kérdést akartuk a diákjaimmal megoldani. Hogyan tudjuk megkülönböztetni az első és a második lehetőséget? Egy olyan közösségre van szükségünk, ami okos, sok döntést tud hozni, de nincs hozzáférése a mi rendszereinkhez, azokhoz a dolgokhoz, amik elrontanak minket -- semmi emberi technológia, emberi kultúra, talán még emberi nyelv sem. És ezért fordultunk ezekhez a srácokhoz itt. Ő az egyik srác, akivel együtt dolgozom. Ő egy barna kapucinus majom. Ezek újvilági főemlősök, ami azt jelenti, hogy kb. 35 millió évvel ezelőtt váltak le az emberi ágról. Ez azt jelenti, hogy az önök ük, ük, ük, ük, ük, ük -- kb. öt millió ük van benne -- nagymamája valószínűleg ugyanaz az ük, ük, ük, ük nagymama öt millió ükkel, mint Hollyé. Tehát megnyugodhatnak abban, hogy ő egy nagyon-nagyon távoli, de evolúciós rokon. Ami viszont jó Hollyban, az az, hogy nem állnak rendelkezésére a mi technológiáink. Tudják, ő egy okos, nagyon helyes teremtés, szintén főemlős, de olyan dolgok nélkül, amik talán befolyásolnak minket. Ő a tökéletes teszt alany.
 
Mi lesz, ha Hollyt emberi környezetbe helyezzük? Ugyanazokat a hibákat követi-e el, mint mi? Ugyanúgy nem tanul belőlük? Stb. Tehát elhatároztuk, hogy ezt fogjuk csinálni. A diákjaim és én nagyon izgatottak lettünk néhány éve. Azt mondtuk, rendben, állítsuk Hollyt problémák elé, és nézzük meg, hogy hibázik-e. Az első akadály, hogy hol is kezdjük. Mert, tudják, ez nekünk jó, de rossz az embereknek. Nagyon sokat hibázunk rengeteg különböző helyzetben. Tudják, hol is fogjuk ezt igazából elkezdeni? És mivel ezt a munkát a gazdasági válság idején kezdtük el, akkoriban kerültek a banki házfoglalások a hírekbe, azt mondtuk, hmmm, talán a pénzügyi világgal kéne kezdenünk. Talán a majmok gazdasági döntéseit kéne megvizsgálnunk, hogy lássuk, ugyanazokat a buta hibákat követik-e el, mint mi.
 
Természetesen ekkor ütköztünk a második problémába -- ami inkább módszertani -- ami az, hogy talán önök nem tudják, de a majmok nem használnak pénzt. Tudom, nem találkoztak velük. De ezért nem állnak önök mögött a sorban a boltban vagy a pénz automatánál -- tudják, ők nem csinálják ezeket. Tehát szembekerültünk egy problémával. Hogyan kérdezzük meg a majmokat a pénzről, ha nem használják? Azt mondtuk, hogy talán vennünk kell egy mély levegőt, és megtanítani nekik, hogyan használják a pénzt. És ezt is tettük. Amit itt látnak, az tudomásom szerint az első nem emberi fizetőeszköz. Nem voltunk túl kreatívak, amikor elkezdtük ezeket a tanulmányokat, ezért csak zsetonnak hívtuk. De ez a fizetőeszköz, amire megtanítottuk a majmokat a Yale-en, hogy az emberekkel használják különböző ételek megvásárlására. Nem látszik egy nagy valaminek -- nem is egy nagy valami.
 
Mint a legtőbb pénz, csak egy darab fém. Akik hoztak már haza idegen valutát a nyaralásból tudják, hogy amint hazaér az ember, az teljesen haszontalanná válik. Először a majmoknak is haszontalan volt, mielőtt rájöttek, hogy mit csinálhatnak vele. Amikor először odaadtuk nekik a ketrecükben, csak felvették, nézegették. Olyan furcsa dolgok voltak. De a majmok nagyon hamar rájöttek, hogy odaadhatják ezeket a zsetonokat különböző embereknek a laborban ételért cserébe. És láthatják, ahogy az egyik majmunk, Mayday, épp ezt csinálja. A és B, ez még amikor egy kicsit kíváncsi, hogy mik ezek, de nem biztos benne. Itt az egyik kísérletben résztvevő ember várakozó tenyere, és Mayday hamar rájön, hogy látszólag az ember ezt akarja. Átadja, és ennivalót kap. Mint kiderült, nem csak Mayday, mindegyik majmunk belejött a kereskedésbe az emberi eladókkal. Itt egy rövid videó arról, hogy ez hogy néz ki. Itt van Mayday. El fog cserélni egy zsetont ennivalóért, vár boldogan, és megkapja az ennivalót. Itt van Felix, azt hiszem. Ő az alfahímünk, ő tulajdonképpen a főnök. De ő is türelmesen vár, megkapja az ennivalót és elmegy.
 
Tehát a majmok nagyon belejöttek. Meglepően jól megy nekik, nagyon kevés tanítással. Hagytuk, hogy maguktól megtanulják. A kérdés az, hogy ez olyan-e, mint az emberi pénz? Ez egy piac, vagy csak egy furcsa pszichológus trükk, amivel rávettük a majmokat, hogy valami olyat csináljanak, ami okosnak tűnik, de nem az. Tehát azt mondtuk, nos, mit csinálnának a majmok spontán, ha tényleg ez lenne a fizetőeszközük, ha tényleg pénzként használnák? El lehet képzelni, ahogy mindenféle ügyes dolgot csinálnak, amit az emberek is csinálnak, amikor elkezdenek kereskedni. Lehet, hogy elkezdenek odafigyelni az árra, figyelni arra, hogy mennyit vásárolnak -- úgymond követik a majom zsetont. Csinálnak-e vajon a majmok ilyesmit?
 
Így született meg a majom piacunk. Ez úgy működik, hogy a majmaink általában egy nagy, állatkertszerű közösségi területen élnek. Amikor kedvük támadt egy kis nassoláshoz hagytunk nekik egy szabad utat egy kisebb helyiségbe, ahonnan beléphettek a piacra. A piacra való belépéskor -- valójában ez egy sokkal izgalmasabb piac a majmoknak, mint a legtöbb emberi piac, mert ahogy a majmok beléptek az ajtón egy ember adott nekik egy pénztárcát tele majom zsetonokkal, és el tudták cserélni a zsetont az itt látható két fickó egyikével -- két lehetséges emberi eladó, akiktől vehettek dolgokat. Az eladók diákok voltak a laboromból. Máshogy öltöztek, más emberek voltak. És hosszú időn keresztül ugyanazt csinálták, hogy a majmok megtanulhassák, hogy ki mit árult és mennyiért -- tudják, ki volt megbízható, ki nem, stb. És láthatják, hogy mindkét kísérletező egy kis, sárga etető tálat tart fel, és ezt veheti meg a majom egy zsetonért. Tehát minden egy zsetonba kerül, de amint látják, néha egy zseton többet ér, mint egy másik, néha több szőlőt, mint egy másik.
 
Megmutatók egy gyors videót arról, hogy hogy is néz ki a piac. Itt egy majom látószöge. A majmok alacsonyak, tehát egy kicsit alacsony. Itt van Honey. Egy kicsit türelmetlenül várja, hogy kinyisson a piac. Hirtelen megnyit a piac. Itt a választási lehetőség: egy vagy két szőlőszem. Láthatják, hogy Honey nagyon jó közgazdász, azt az eladót választja, aki többet ad. Taníthatna egy-két dolgot a pénzügyi tanácsadóinknak. De nem csak Honey, a legtöbb majom azt az eladót választotta, aki többet ajánlott. A legtöbb majom azt választotta, akinek jobb étele volt. Amikor bevezettük a leárazást, láttuk, hogy a majmok odafigyelnek rá. Igazán érdekelte őket a majom zseton dollárjuk. Az igazán meglepő az volt, amikor együttműködtünk közgazdászokkal hogy megvizsgáljuk az adatokat közgazdasági eszközökkel, nagyjából megegyeztek, nem csak jellegükben, de mértékükben is azzal, amit az emberektől láttunk az igazi piacokon. Olyannyira, hogyha látnák a majmok számait, nem tudnák megmondani, hogy majmoktól vagy emberektől származnak-e.
 
És valójában azt gondoltuk, hogy sikerült bevezetnünk valamit, ami, legalábbis nekünk és a majmoknak, igazi fizetőeszközként működik. A kérdés az: a majmok is ugyanazokat a hibákat fogják-e elkövetni, mint mi? Nos, máris láttunk anekdotálisan néhány jelét, hogy igen. Aminek semmilyen jelét nem láttuk a majom gazdaságban, az a megtakarítás -- tudják, csak úgy, mint a mi fajunk. A majmok elköltötték a teljes költségvetésüket a piacon, majd visszamentek a többiekhez. A másik dolog, amit spontán megfigyeltünk, elég kínos módon, a lopás spontán jelei. A majmok minden adandó alkalommal lenyúlták a zsetonokat -- egymástól, tőlünk -- tudják, olyan dolgok, amiket nem gondoltuk, hogy bevezetünk, de spontán megfigyeltünk.
 
Azt mondtuk, hogy ez elég rosszul fest. Megfigyelhetjük-e, hogy a majmok ugyanazokat a hülyeségeket követik el, mint az emberek? Az egyik lehetőség az volt, hogy hagyjuk a majom pénzügyi rendszert magától alakulni, hátha egy pár év múlva kisegítést kérnek. Kicsit türelmetlenek voltunk, ezért fel akartuk pörgetni a dolgokat. Azt mondtuk, állítsuk a majmokat ugyanolyan problémák elé, amiket az emberek általában elrontanak bizonyos gazdasági helyzetekben, vagy bizonyos gazdasági kísérletekben. És hogy megértsük, hogyan hibáznak az emberek, a legjobb magunknak is kipróbálnunk, végzek önökkel egy gyors kísérletet, hogy lássuk a gazdasági ösztöneiket akció közben.
 
Képzeljék el, hogy most átadok mindegyiküknek ezer amerikai dollárt -- 10 ropogós százdollárost. Fogják és tegyék a zsebükbe, és egy pillanatra képzeljék el, hogy mit fognak vele csinálni. Mert az önöké, azt vesznek rajta, amit akarnak. Eladományozhatják, eltehetik, stb. Ez nagyszerű, de kapnak még egy lehetőséget, hogy egy kicsit többet keressenek. És ez a választási lehetőség: kockáztathatnak, ebben az esetben feldobok egy majom zsetont. Ha fej, kapnak még ezer dollárt. Ha írás, nem kapnak semmit. Tehát többet kaphatnak, de kockázatos. A másik egy óvatos választás. Biztosan kapnak valamennyi pénzt. Csak oda fogok adni 500 dollárt. Zsebrevágahtják és rögtön használhatják. Látják, az ösztönük erre húz. A legtöbben az óvatos lehetőséget választják. A többség azt mondja, miért kockáztassak, amikor biztosan kaphatok 1500 dollárt? Ez jó üzletnek tűnik. Ezt fogom választani. Azt modnhatják, hogy ez nem igazán irracionális. Az emberek tartanak a kockázattól. Na és?
 
A "na és" akkor jön, amikor elkezdünk ugyanerről a problémáról egy kicsit másképp gondolkodni. Most képzeljék el, hogy mindegyiküknek adok 2000 dollárt -- 20 ropogós százdollárost. Kétszer annyi mindent vehetnek meg, mint korábban. Képzeljék el, milyen érzés zsebretenniük. És most képzeljék el, hogy megint választaniuk kell. De most ez egy kicsit rosszabb. Most azt fogják eldönteni, hogyan fognak pénzt veszíteni, de ugyanazt a választást kapják. Választhatják a kockázatos veszteséget -- feldobok egy érmét. Ha fej, sokat fognak veszteni. Ha írás, nem veszítenek semmit, minden rendben, megtarthatják az egészet -- vagy lehetnek óvatosak, ami azt jelenti, hogy a zsebükbe kell nyúlniuk és biztosan vissza kell adniuk öt százdollárost.
 
Sok összeráncolt homlokot látok a közönségben. Szóval lehet, hogy ugyanazt súgja az ösztönük, mint az alanyoké, akiket vizsgáltunk, hogy amikor ezzel a választással állnak szemben, az emberek nem a biztonságos lehetőséget választják. Általában kockáztatnak. Ez azért irracionális, mert mindkét esetben ugyanazt a választási lehetőséget adtuk az embereknek. 50%-os esély 1000 vagy 2000 dollárra, vagy egy biztonságos 1500 dollár. De az emberek ösztöne, hogy mennyi kockázatot vállaljanak függ attól, hogy honnan indultak.
 
Tehát mi történik? Nos, mint kiderült ez úgy tűnik, hogy legalább két pszichológiai előítélet eredménye. Az egyik az, hogy nagyon nehéz abszolút értékekben gondolkodnunk. Nagyon sokat kell gondolkoznunk, hogy rájöjjünk az egyik választás 1000 vagy 2000 dollár, a másik 1500. Sokkal egyszerűbb relatív fogalmakban gondolkodnunk, ahogy a lehetőségek változnak időről időre. Olyasmiket gondolunk, hogy "Ó, többet fogok kapni" vagy "Ó, kevesebbet fogok kapni." Ez mind jó és szép, kivéve, hogy a más irányokba történő változások befolyásolják, hogy a lehetőségeinket jónak vagy rossznak gondoljuk. És ez egy második előítélethez vezet, amit a közgazdászok 'veszteség kerülésnek' neveznek.
 
Lényegében nagyon utáljuk, ha veszteségeink vannak. Nagyon utáljuk, amikor le kell maradnunk pénzről. Ez azt jelenti, hogy néha megváltoztatjuk a preferenciáinkat, csak hogy ezt elkerüljük. Az utolsó példából azt látták, hogy az alanyok kockázatot vállalnak, mert akarnak egy kicsi esélyt arra, hogy nem lesz veszteségük. Ez azt jelenti, hogy amikor kockázat -- elnézést, amikor a veszteség jár a fejünkben, nagyobb kockázatot vállalunk, ami nagyon aggasztó lehet. Ezek a dolgok nagyon rossz módokon jelentkeznek embereknél. Ezért tartják meg a befektetők a rossz kötvényeket hosszabb ideig -- mert relatív fogalmakban gondolkodnak róluk. Ezért nem akarják emberek eladni a házukat -- mert nem akarják veszteségesen eladni.
 
Az a kérdés érdekelt minket, hogy vajon a majmoknak is ugyanezek-e az előítéleteik. Ha előállítjuk ugyanezt a helyzetet a majom piacon, vajon ugyanazt teszik, mint az emberek? Tehát ezt tettük, a majmok választhattak a srácok közül, akik biztonságosak voltak -- mindig ugyanazt csinálták -- és kockázatos srácok -- az idő felében máshogy viselkedtek. És választási lehetőségeket kaptak, amik bónuszok -- mint önök az első gyakorlatban -- tehát esélyük volt többet kapni, vagy bizonyos helyzetekben veszteséget szenvedni -- amikor azt hitték, hogy többet fognak kapni, mint amit kaptak.
 
És ez így néz ki. Bemutattunk a majmoknak két új eladót. Mindkét srác a jobb és baloldalon egy szőlővel kezd, ami kecsegtető. De bónuszokat fognak adni a majmoknak. A baloldali srác egy biztos bónusz. Minden alkalommal egyet ad hozzá, a majom kettőt kap. A srác a jobboldalon egy kockázatos bónusz. Néha a majmok nem kapnak bónuszt -- ami egy 0 bónusz. Néha a majmok két extrát kapnak. Ami egy nagy bónusz, most hármat kapnak. De ez ugyanaz a választás, amit önök is megtettek. A majmok vajon óvatosak lesznek, és azt a srácot választják, aki minden alkalommal ugyanazt csinálja, vagy kockáztatnak, és megpróbálják a kockázatos de nagy bónuszt, amiben meg van a 0 bónusz lehetősége. Önök óvatosak voltak. Kiderült, hogy a majmok is óvatosak. Minőségileg és mennyiségileg ugyanúgy választanak, mint az emberek, amikor ugyanúgy teszteltük őket.
 
Mondhatnánk, hogy a majmok nem szeretik a kozkázatot. Nézzük meg, hogyan bánnak a veszteséggel. Tehát kipróbáltuk ennek a második verzióját. Most a majmok két sráccal találkoznak, akik nem bónuszokat adnak, hanem kevesebbet kapnak, mint amire számítottak. Szóval úgy tűnik, hogy nagy adaggal kezdenek. Három szőlő, ettől a majmok lázba jönnek. De most megtudják, hogy ezek a srácok kevesebbet adnak, mint amit vártak. A baloldali egy biztos veszteség. Minden egyes alkalommal el fog venni egyet és csak kettőt ad a majmoknak. A jobboldali egy kockázatos veszteség. Néha nem vesz el semmit, amitől a majmok odáig vannak, de néha nagy veszteséget okoz, kettőt vesz el és csak egyet ad a majmoknak.
 
Tehát mit csinálnak a majmok? Ugyanaz a választás, lehetnek óvatosak és mindig két szőlőt kapnak, vagy kockáztathatnak és az egy és három közül választanak. Ami figyelemreméltó számunkra, amikor a majmoknak adjuk ezt az opciót, ugyanazt az irracionális döntést hozzák, mint mi. Nagyobb kockázatot vállalnak az alapján, hogy a kísérletezők honnan indultak. Ez őrület, mert eszerint a majmok is relatív fogalmak szerint értékelik a dolgokat és máshogy kezelik a veszteséget, mint a nyereséget.
 
Tehát mit jelent mindez? Először is megmutattuk, hogy adhatunk a majmoknak egy pénzügyi fizetőeszközt, és hasonló dolgokat csinálnak vele. Néhány okos dolgot, amit mi is, és néhány nem olyan kellemes dolgot, amit mi is, pl. lopnak és hasonlók. De néhány irracionális dolgot is csinálnak, amit mi is. Rendszeresen rosszul döntenek, és ugyanolyan módon, mint mi. Ez az előadás első maradandó üzenete, hogyha látták az elejét és azt gondolták, ezután majmokat fogok pénzügyi tanácsadóként alkalmazni. Sokkal édesebbek, mint...tudják -- Ne tegyék, mert valószínűleg ugyanolyan hülyék lesznek, mint az emberek, akik most önöknek dolgoznak. Szóval tudják, egy kicsit rossz --bocs, bocs, bocs. Egy kicsit rossz a majom befektetőknek.
 
De tudják az ok, amiért nevetnek, rossz az embereknek is. Mert megválaszoltuk a kérdést, amiből kiindultunk. Meg akartuk tudni, hogy honnan jönnek ezek a hibák. És azzal a reménnyel kezdtük, hogy talán javíthatunk a pénzügyi intézményeinken, javíthatunk a technológiáinkon, hogy jobbá tegyük magunkat. De azt láttuk, hogy ezek az előítéletek ennél mélyebben gyökerezhetnek bennünk. Sőt, talán egyenesen az evolúciós történelmünkből fakadnak. Tudják, talán nem csak az emberek ostobák a lánc jobb oldalán. Talán ostoba minden egészen a kezdetekig. És ez, ha hiszünk a kapucinus majmok eredményeinek, azt jelenti, hogy ezek az ostoba stratégiák akár 35 millió évesek is lehetnek. Ez hosszú idő ahhoz, hogy egy stratégia megváltozzon -- nagyon-nagyon hosszú.
 
Mit tudunk más, hasonlóan régi stratégiákról? Nos, az egyik az, hogy tudjuk, nagyon nehéz leküzdeni őket. Tudják, az evolúciós késztetésünk arra, hogy édes, zsíros dolgokat együnk, mint pl. a sajttorta. Ezt nem lehet egyszerűen kikapcsolni. Nem tudunk a desszertes kocsira nézni és azt mondani, "Nem, ez gusztustalan." Egyszerűen nem így vagyunk tervezve. Úgy fogjuk látni, hogy ez egy jó dolog, érdemes utána menni. Azt tippelem, hogy ugyanez igaz arra, ahogy az emberek a különböző pénzügyi döntéseket látják. Amikor azt látod, hogy zuhan a kötvényeid éréke, amikor látod, ahogy esik a házad értéke, nem tudod máshogy látni, mint evolúciós fogalmakban. Ez azt jelenti, hogy az előítéleteket amik a rossz befektetésekhez vezetnek, amik az ingatlanárverezésekhez vezettek, nagyon nehéz lesz legyőzni.
 
Ez a rossz hír. A kérdés az: van-e jó hír? Elvileg azért vagyok itt, hogy jó híreket mondjak. Nos, a jó hír az, szerintem, amivel az előadást kezdtem, hogy az emberek nem csak okosak, hanem tényleg, inspirálóan okosak a többi állathoz képest a biológia birodalmában. Olyan jók vagyunk abban, hogy legyőzzük a biológiai korlátainkat -- tudják, repülővel jöttem ide. Nem kellett csapkodnom a szárnyaimmal. Kontakt lencsét hordok, hogy láthassam is önöket. Nem tart vissza a saját rövidlátóságom. Ezekben az esetekben túlléptünk a biológiai korlátainkon, a technológia segítségével, látszólag nagyon könnyen. De fel kell ismernünk a saját korlátainkat.
 
És ez a bökkenő. Camus azt mondta, "Az ember az egyetlen teremtmény a világon, amely nem akar az lenni, ami." Ebben az az irónikus, hogy csak akkor tudjuk túllépni a korlátainkat, ha felismerjük őket. Azt remélem, hogy úgy gondolnak a korlátaikra, nem, mint leküzdhetetlen akadályokra, de felismerik és elfogadják azokat, és aztán a design világának segítségével megoldják azokat. Ez lehet az egyetlen módja annak, hogy elérjük a teljes emberi potenciálunkat, és tényleg a nemes faj legyünk, ami mind lenni szeretnénk.
 
Köszönöm.
 
(Taps)
 
Laurie Santos: Egy majom gazdaság, ami pont olyan irracionális, mint a miénk (videó)

 
Sam Richards: Egy radikális empátiakísérlet (az előadás szövege)

 

Fordította: Stancz Krisztián
 
A diákjaim gyakran megkérdezik "Mi a szociológia?" Azt mondom nekik: "Annak tanulmányozása, hogy az embereket hogyan alakítják azok a dolgok, amiket nem látnak." És azt kérdezik, "Hogyan lehetek szociológus? Hogyan tudom megérteni azokat a láthatatlan erőket?" És azt mondom: "Empátia. Kezdd empátiával! Az egész empátiával kezdődik. Szállj ki a kis világodból és képzeld magad a másik helyébe."
 
Mutatok egy példát. Elképzelem az életem, mintha száz évvel ezelőtt Kína lett volna a világ legerősebb országa, és az Egyesült Államokba jöttek szént keresni, és találtak rengeteget, éppen itt. És hamarosan elkezdték a szenet elszállítani tonnáról tonnára, vasúti kocsikkal, hajókkal, vissza Kínába és a világ más részeibe. És ebből mesésen meggazdagodtak. És csodás városokat építettek, mindet ezzel a szénnel fűtve. Közben mi itt az Egyesült Államokban, csak a nélkülözést láttuk. Ez az, amit láttam. Embereket láttam küzdeni a fennmaradásért, nem tudva, mi volt és mi jöhet még. És akkor azt kérdeztem magamtól: "Hogy lehet, hogy mi olyan szegények vagyunk itt az USA-ban, miközben a szén gazdagságot jelent, rengeteg pénzt?" És rájöttem, hogy a kínaiak lekötelezték maguknak az USA kicsi de uralkodó rétegét, akik aztán ellopták az összes vagyont és megtartották maguknak. És mi, a túlnyomó többség, küzdünk a megélhetésért. És a kínaiak ennek a kis vezető elitnek fegyvereket és kifinomult technológiát adtak, hogy biztosítsák, hogy az emberek, mint én, nem szólalhassanak fel ez ellen a kapcsolat ellen. Ismerősen hangzik?
 
És kiképeztek amerikaiakat, hogy megvédjék a szenet. És mindenütt ott voltak a kínaiak jelei, mindenütt, mint egy állandó emlékeztető. És Kínában, mit mondanak Kínában? Semmit. Nem beszélnek rólunk. Nem beszélnek a szénről. Ha megkérdezzük őket, azt mondják, "Ja, a szén. Hát, kell nekünk a szén. Na ne már, nem fogom lejjebb venni a fűtést! Ezt nem várhatod el. " És így begurulok, és sok átlagember is. És erőszakosak leszünk és a dolgok eldurvulnak. És a kínaiak drasztikusan reagálnak. És mielőtt észrevesszük, már jönnek is a tankok, a katonák, és sok ember meghal, és ez egy nagyon, nagyon nehéz helyzet.
 
El tudod képzelni, mit éreznél a helyemben? El tudod képzelni: kisétálsz az épületből és ott egy tank, veled szemben, vagy egy teherautó, tele katonákkal? Képzeld csak el, milyen érzés lenne! Mert tudod miért vannak itt, és mit akarnak. És teli vagy haraggal és félelemmel. Ha el tudod, akkor ez az empátia -- ez az empátia. Kiléptél magadból, és a helyembe képzelted magad. És ezt érezned kell.
 
Oké, ez volt a bemelegítés. Ez volt a bemelegítés. És most elkezdjük az igazi radikális kísérletet. És így a fennmaradó időre szeretném ha beleképzelnéd magad egy átlagos arab muszlim helyébe aki a Közel-Keleten él, egészen pontosan Irakban. És hogy segítsek, talán ebbe a középosztálybeli családba tartozol, Bagdadban, és a legjobbat akarod a gyerekeidnek. Szeretnéd, hogy a gyerekeidnek jobb életük legyen. És nézel híreket, odafigyelsz, olvasol újságot, kávézóba jársz a barátaiddal, és olvasol a világ minden tájáról származó újságokat. És néha még műholdas csatornát is nézel, a CNN-t az USA-ból. Szóval van róla fogalmad, mit gondolnak az amerikaiak. De tényleg, csak egy jobb életet akarsz magadnak. Ez az amit akarsz. Egy arab muszlim vagy, aki Irakban él. Egy jobb életet akarsz magadnak.
 
Tessék, hadd segítsek! Hadd segítsek néhány dologgal, mi mindenen gondolkodhatsz. Először: ezek a háborúk az elmúlt 20 évben, és azelőtt, az ok amiért bárkit is érdekel ez a föld, pláne az USA-t az olaj. Minden az olajról szól. Te tudod, és mindenki tudja. Az emberek itthon az USA-ban tudják, hogy az olajról szól. Ez azért van, mert valaki másnak tervei vannak az erőforrásaiddal. Ez az erőforrás a tiéd, nem másé. Ez a te földed, a te erőforrásod. Valaki másnak tervei vannak vele. És tudod miért vannak tervei vele? Tudod, hogy miért nézték ki maguknak? Mert az egész gazdasági rendszerük ettől az olajtól függ -- a külföldi olajtól, a világ többi részén lévő olajtól, ami nem az övék.
 
És mit gondolsz még ezekről az emberekről? Az amerikaiak gazdagok. Ugyan már, nagy házakban élnek, nagy autójuk van! Mindenki szőke, kék szemű, mindenki boldog. Ezt gondolod. Ez nem igaz persze, de ez jön a médiából, ez az ami eljut hozzád. És nagy városaik vannak, és ezek a városok mind az olajtól függnek. És otthon, mit látsz? Szegénység, kétségbeesés, küzdelem. Nézd, nem élsz gazdag országban. Ez itt Irak. Ez az, amit látsz. Látod az embereket küzdeni a fennmaradásért. Ez nem könnyű. Szegénység mindenütt. És ebben valami nem tetszik. Nekik terveik vannak az erőforrásaiddal, és ez az, amit látsz?
 
Még valami, amiről beszélnek -- az amerikaiak nem beszélnek erről, de te igen. Ez a dolog: a világ militarizálása, és ennek a közepe pont az USA. És az USA költi el közel a felét a világ katonai kiadásainak -- a világ népességének négy százaléka. Ebben élsz, ezt látod minden nap. Ez része az életednek. És erről beszélsz a barátaiddal. Erről olvasol. És amikor még Szaddám Huszein volt hatalmon, az amerikaiak nem foglalkoztak a bűneivel. Amikor elgázosította a kurdokat vagy Iránt, nem érdekelte őket. Amikor az olaj volt a tét, valahogy hirtelen, minden számítani kezdett. És látsz még valamit: az USA, a demokratikus világ központja, nem tűnik úgy, hogy valóban a világ demokratikus országait támogatja. Sok ország -- olajtermelő országok -- nem túl demokratikus, de az USA támogatja. Ez furcsa.
 
Ó, ez a két háború, a 10 évnyi szankciók, a nyolc év megszállás, a felkelés, amit a népedre szabadítottak, a több százezer civil áldozat, mindez az olajért. Másra nem is tudsz gondolni. Beszélsz róla. Mindig a fejedben van. Azt mondod, "Hogyan lehetséges ez?" És ez az ember, ő minden ember -- nagyapád, a nagybátyád, az apád, a fiad, a szomszédod, a tanárod, a diákjaid. Egykor öröm és boldog élet, aztán hirtelen fájdalom és szomorúság. Mindenkinek kijutott az erőszakból, a vérontásból, a fájdalomból, a horrorból. Mindenkinek. Senki sincs a hazádban, akit nem érintett.
 
De van még valami. Van valami más is ezekről az emberekről, ezekről az amerikaiakról, akik ott vannak. Mást is látsz rajtuk -- amit ők nem látnak. És mit látsz? Ők keresztények. Keresztények. A keresztény istent imádják, keresztjeik vannak és Bibliájuk. A Bibliájukon egy kis jelvény azt mondja: "U. S. Army". És a vezetőik, a vezetőik: mielőtt elküldik fiaikat és leányaikat háborúzni az országodba -- és tudod az okot -- mielőtt elküldik őket, a keresztény istenhez imádkoznak, keresztény templomban, védelemért és útmutatásért. Miért? Mert nyilván, az emberek akik meghalnak a háborúban, azok muszlimok, azok irakiak, nem az amerikaiak. Amerikaiak nem hallhatnak meg. Védjük meg katonáinkat. És ebben valami nem tetszik neked -- hát persze, hogy nem. És csodálatos dolgokat csinálnak. Olvasol róla, hallasz róla. Iskolákat építenek, és segítenek az embereknek, és ezt önként teszik. Csodálatos dolgokat csinálnak, de gonosz dolgokat is, és nem tudod megállapítani a különbséget.
 
És ez a fickó, itt van például William Boykin tábornok. Itt egy ember aki azt mondja, hogy a te istened hamis isten. A te istened egy bálvány, az ő istene az igaz Isten. Szerinte a megoldás a közel-keleti problémára az, hogy mindenkiből keresztényt kell faragni -- csak dobd el a vallásod. És te tudod ezt. Az amerikaiak nem olvasnak róla. Semmit sem tudnak róla, de te igen. Elmondod másoknak is, hogy miről beszélt. Úgy értem, ez komoly! Ő volt az egyik vezető parancsnok a második iraki invázióban. És azt gondolod: "Istenem, ha ez a fickó ezt mondja, akkor minden katona ezt mondja." És itt ez a szó, aminek George Bush hívta a háborút: keresztes hadjárat. Ember, az amerikaiakat ez nem érdekli. "Áh, keresztes hadjárat. Tök mindegy. Fogalmam sincs." Te tudod mit jelent. Ez szent háború a muszlimok ellen. Hajtsd igába őket, és vedd el ami az övék! Ha nem hagyják magukat, öld meg őket! Ez az, amiről itt szó van. És azt gondolod: "Istenem, ezek a keresztények azért jönnek, hogy megöljenek minket." Ez rémisztő. Rémült vagy. Persze, hogy rémült vagy.
 
És ez az ember, Terry Jones: aki Koránokat akar égetni. És az amerikaiak: "Ugyan már, egy fafejű. Nyugdíjas szállodaigazgató; csak három tucatnyi híve van." Kinevetik. Te nem neveted ki. Mert minden más kontextusában, minden darab illeszkedik. Persze, az amerikaiak mindig így reagálnak, ezért aztán az egész Közel-Keleten, nem csak a te hazádban, rengetegen tiltakoznak. "Koránokat akar égetni, a mi szent könyvünket. Ezek a keresztények, kik ezek a keresztények? Annyira gonoszok, annyira aljasak -- ez az amit akarnak." Ez az amit gondolsz, mint arab muszlim, mint iraki. Hát persze, hogy ezt fogod gondolni!
 
És akkor az unokatestvéred szól, "Hé kuzin, nézd meg ezt a honlapot! Ezt látnod kell! -- Bibliai Kiképző Tábor. Ezek a keresztények őrültek. Kiképzik a kisgyerekeiket, hogy Jézus katonái legyenek. Fogják a kisgyerekeket és ezt csináltatják velük míg megtanulják, hogy "Igenis uram!" meg a gránátdobálást meg a fegyvertisztítást. És menj fel a honlapra! Azt mondja: "U. S. Army", itt van rajta. Ezek a keresztények őrültek. Hogyan csinálhatnak ilyet a kisgyerekeikkel?" És te olvasod ezt a honlapot. És persze, a keresztények otthon az USÁ-ban vagy bárhol azt mondják: "Ugyan, ez egy aprócska templom, a semmi közepén." Te nem tudod ezt. Számodra minden keresztény ugyanilyen. Mindenütt ott van a weben, Bibliai Kiképző Tábor. És nézd meg ezt: ugyanúgy tanítják a gyerekeiket, ugyanúgy képzik ki őket, mint az amerikai tengerészgyalogságot. Hát nem érdekes? És félsz, és ez megrémít.
 
Mint ezek a srácok akiket látsz. Látod, én, Sam Richards, tudom, hogy kik ezek a srácok. Ők a tanítványaim, a barátaim. Én tudom, mire gondolnak. Te nem. Amikor látod őket, neked, valami mást jelentenek. Valami mást. Ez az, amit neked jelentenek. Mi nem így látjuk az USA-ban, de te így látod. Tessék. Persze tévedsz. Általánosítasz. Ez rossz. Nem érted az amerikaiakat. Ez nem egy keresztény invázió. Nem az olaj miatt vagyunk ott; sok minden miatt. Rosszul látod. Nem értetted meg. És persze, a legtöbbetek nem támogatja a lázadást; nem támogatja az amerikaiak gyilkolását; nem támogatja a terroristákat. Persze hogy nem. Nagyon kevés ember teszi. De néhányan közületek igen. És ez egy perspektíva. Oké, itt van mit fogunk most csinálni.
 
Felejtsd el egy kicsit, azt hogy te ki voltál most és térj vissza saját magadhoz. Szóval mindenki visszatért ide a terembe. Na, most jön a radikális kísérlet. Szóval mindannyian itt vagyunk, itthon. Ez a kép: ez az asszony, ember, érzem őt. Érzem őt. Ő a húgom, a feleségem, az unokatestvérem, a szomszédom. Ő valaki nekem. Ezek a srácok itt, mindenki a fotón. Érzem ezt a fotót, ember. Tehát, amit szeretnék az az, hogy
 
menjünk vissza az első, kínai példához. Szóval menj vissza. Tehát ez az egész a szénről szól, és a kínaik itt vannak az USA-ban. Képzeld el ezt a nőt, mint egy kínai nőt, aki egy kínai zászlót kap, mert a kedvese meghalt Amerikában a szénlázadásban. És a katonák kínaiak, és mindenki más is kínai. Mint amerikai, mit érzel ezt a képet látva? Mit gondolsz arról a jelenetről?
 
Oké, próbáld meg ezt. Hozd vissza. Ez a jelenet itt. Ez egy amerikai, amerikai katonák, amerikai nő, aki elvesztette a kedvesét a Közel-Keleten -- Irakban vagy Afganisztánban. Most képzeld magad, megint, egy iraki arab muszlim helyébe. Mit érzel, mit gondolsz erről ez a fotóról, erről a nőről?
 
Oké. Most próbálj követni, mert most nagyot kockáztatok. És most velem együtt kockáztathatsz. Ezek az urak itt, lázadók. Amerikai katonák fogták el őket, miközben amerikaiakat próbáltak megölni. És talán sikerült. Lehet, hogy sikerült. Képzeld magad az amerikaiak helyébe, akik elkapták őket. Érzed a dühöt? Érzed, hogy legszívesebben kitekernéd a nyakukat? Bele tudod magad élni? Nem lehet olyan nehéz. Te csak -- ó, ember. Most képzeld magad az ő helyükbe. Ezek brutális gyilkosok vagy hazafias védők? Melyik? Érzed a haragjukat, a félelmüket, a dühöt attól, ami történt az országukban? El tudod képzelni hogy talán egyikük reggel lehajolt a gyermekéhez, megölelte a gyermeket és így szólt: "Kedvesem, később visszajövök. Megyek, hogy megvédjem a szabadságodat, az életeteket. Megyek, hogy gondoskodjak magunkról, a hazánk jövőjéről." El tudod ezt képzelni? El tudod képzelni, ahogy ezt mondod? Bele tudod élni magad? Mit gondolsz, mit éreznek? Látod, ez az empátia. Ez megértés is.
 
Most persze kérdezheted: "Oké, Sam, miért csinálod ezt? Miért használod pont ezt a példát?" És én azt mondom, azért... mert... nyugodtan utálhatod ezeket az embereket. Gyűlölheted őket, minden egyes idegszáladdal. És ha rá tudlak venni hogy a helyükbe képzeld magad és lépj egyet előre egy apró centiméternyit, akkor képzeld el, hogy milyen szociológiai elemzést tudsz csinálni az életed más területein. Egy egész kilométernyit mehetsz amikor meg akarod érteni miért tötyög előtted valaki 60-nal a belső sávban, vagy a tinédzser fiadat, vagy a bosszantó szomszédodat aki, vasárnap reggel nyírja a füvet. Bármi is legyen, messzire juthatsz. És ez az, amit a diákjaimnak mondok: lépj ki az apró kis világodból. Lépj be valaki más apró, kis világába. Aztán megint és megint és megint. És hirtelen, ezek az apró, kis világok összeállnak egy komplex hálóvá. És egy nagy, komplex világot építenek. És mielőtt észrevennéd, egészen máshogy nézel a világra. Minden megváltozott. Minden más lett az életedben. És pontosan erről van itt szó.
 
Vegyél részt mások életében, mások elképzeléseiben. Hallgasd meg az embereket, világosítsuk fel magunkat. Nem azt mondom, hogy támogatom a terroristákat Irakban, de mint szociológus, azt mondom, megértem őket. És most talán -- talán -- te is.
 
Köszönöm.
 
(Taps)
 
Sam Richards: Egy radikális empátiakísérlet (videó)

 
<< Első < Előző 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Következő > Utolsó >>

16. oldal / 21

Chanson d'automne

új-iVisz

 

Ki van itt?

Oldalainkat 538 vendég böngészi

Bejelentkezett tagok

Nincs