Szórd szét kincseid -
a gazdagság legyél te magad.
(Weöres Sándor)

   
Címlap
Fotóművészet

Cseke Gábor válogatása erdélyi fotósok képeiből
 



Pusztai Péter: 33 (fotó)

alt2008-ban footótárlatra készülődő, Kanadában élő szívbéli jóbarátom, akivel sok-sok jót-rosszat megosztottunk már életünkben, megkért, hogy Csíkszeredából írjak távoli, sosemlátott kiállításáról tárlatnyitó szöveget. Amit én örömmel meg is tettem, hiszen úgy ismerem munkáit s a bennük rejtőző lelkét, mintha az enyém lenne (vagy még jobban?)

Fotóban grafikus, grafikában fotós

Pusztai Péter / Peter Pusztai olyan, mint az univerzális váltópénz: bármely kézhez otthonosan simul. Akárha onnan nőtt volna ki.

Képeit nézve örökké azt hittem, azok eleve adottak, s a látvány valóságát tulajdonképpen neki köszönhetjük.

Fotóit mintha jóelőre megtervezné, komponálná, grafikáihoz viszont nem átall kész formákat elsajátítani. Ideális csempész: ide is, oda is viszi, ami érték és kelendő.

Üzletember is, mert rákényszerül, hogy fontban, dollárban, márkában, euróban számoljon, az árfolyamok alakulását lesve; igazából mégis nagylelkű bohém, aki gyémántjaiért csak kristály-áron állítja ki a számlát.

Nagyon mélyről indult és nagyon magasra jutott. A poklokat, a szenvedéseket gyermekkora emlékei őrzik, a kibontakozást és a befutást a menekülése biztosította: többezer kilométerre távolodott szülőhelyétől, közelebb kerülni önmagához.

Egy ceruzával tört ki a falusi nélkülözésből, és született tehetségével meghódította a várost. Majd a nagyvárost, és tovább, a soros világvárosokat.

Zseniálisan grafikázik, de boldogan szűri össze a levet a fotográfiával (őszerinte ez a dialektikus szürrealizmus). A fotó a kincsesbánya, a grafika maga a szabadság. Csoda, hogy nem tudja, melyik oldalra álljon? Ha lehorgonyozna valahol, mindent elveszítene. Így, szűntelen mozgásban, ma is minden az övé: a rácsodálkozó felfedezés, az első éjszaka joga (ius primae noctis), majd az azt követő gyötrődés, pedig a képek mintha készen, védtelen ártatlanságban jönnének világra.

Egy biztos: sose hazudnak.

*

Most pedig 33 tetszőleges régi-új képet válogattam Az én Pusztai Péterem c. internetes gyűjteményemből. Valamikor címet is adtunk nekik, de most valahogy jobb szeretik a sejtelmes némaságot. Számos fekete-fehér darab bukaresti szerkesztő korunkban, a múlt század hetvenes-nyolcvanas éveiben készültek.

 
Egyed Ufó Zoltán: Mesélő természet (fotó)

altAz Ufó a jelenleg Székelyföldön élő fotográfus amolyan felvett neve - gyerekkorában társai ragasztották rá, mert... s itt őt magát idézem:

"Középiskolás koromban szenvedélyesen sulirádióztam. Volt egy bazi nagy fejhallgatónk, éppen a fejemen volt, amikor belépett az ajtón az egyik kollégám, s felkiáltott: - Te olyan vagy, mint egy ufó!

Én akkor még nem voltam olyan hülye, gyerekes ember, mint most, akkor még komolynak hittem és tartottam magam. Nem tudtam viccként felfogni és lenyelni a dolgot, hanem ellenkeztem. Hogy szívassanak, a haverok kezdtek ufónak szólítani. Aztán lassan a tanárok és az ismerősök is rákaptak. Idővel úgy megszoktam, hogy már nem is tudnék élni nélküle."


Ufó előbb mérnökember lett, közben beállt a marosvásárhelyi fotóklubba, amely Erdély egyik legkomolyabb fotográfus közössége és iskolája is egyúttal, s rövid idő alatt a legjobbak mellé küzdötte fel magát. Később különböző fotós műhelyekben és szerkesztőségek fotóriportereként szerzett gazdag szakmai tapasztalatot, nyert számos értékes nemzetközi elismerést is. Számomra ezek a korai, még a huszadik század legvégéről származó képei igen kedvesek, amelyekkel feltűnt a bukaresti Romániai Magyar Szó meghirdette fotópályázaton és a zsűri különdiját nyerte el velük.

Képei kivétel nélkül azt példázzák, hogy létezik a természetnek és a természetben élő embernek olyan valóságos típusa, akinek a szeme, a képlátása, a figyelme, a felvont, kiváncsi nyitottságról árulkodó szemöldöke arról vall, hogy ami bennünket holnap körülvesz, azt már úgy kapjuk örökbe, hogy az Ufó képein egyszer már megcsodáltuk.

 

 
Szász Adrián: Úton-útfélen (fotó)

altSzász Adrián bukaresti energetikai mérnök a múlt század nyolcvanas éveiben az erdélyi-romániai és a nemzetközi fotószalonok állandó szereplője volt. Kitartó fotóamatőrsége sokoldalúan nyilvánult meg: riportjai, esszéi, útirajzai, portréi a mindenütt megforduló, sok helyre bejáratos kalandozó ember trófeáiként szép számmal maradtak meg archívumomban.

Közülük is kiemelt helyen őrzöm azokat a fekete-fehér képeket, amikkel a nagyvilág sok-sok ismerős és ismeretlen tájáról hozott híradást. Akkoriban ritkán - vagy egyáltalán nem - utazhattunk külföldre. A szerencsések, akiknek hivatali megbizatásukból kifolyólag megadatott a "kiszabadulás" lehetősége, a mi meghosszabbított szemeink-füleink voltak. Ők hozták nekünk haza, amit látni nekünk nem adatott, csak elképzelni és sóvárogni utánuk.

Lehet, hogy ma e képgyűjteményt nézni olyan, mint régi, jól ismert vicceket hallgatni. De e becsületesen megkomponált képek ma is többet mondanak, mint a rajtuk szereplő látvány maga: ott van egy szabadság szerető, saját fejével gondolkozó ember világlátása és életszeretete is.

 

 
Bálint Zsigmond: Képszolgálat (fotó)

altBálint Zsigmond mérnök (sz. 1937) élete megannyi kihívás. Gazdasági vezetőként emberek százaiért felelt és volt igaz ember; fotográfusként az erdélyi vidéki népélet hűséges képírója még azokban az időkben is, amikor a népet csak győzelmi indulókban, ódákban és gyűléseken dicsőítették.

A marosvásárhelyi fotóklub felfedezettje, s nagyon hamar alaptagja, később hosszú éveken át vezetője. Muszájherkules, mert legszívesebben maga is ugyanúgy fotózna, mint azok, akiket védőszárnyai alá vett.

Hetven éves születésnapjára készült ünnepi füzetébe néhány baráti köszöntő sort írtam, többek között ezeket is: "Őszintén érdekli az élet minden apró mozzanata, s ezen belül nem elsősorban a saját élete (és annak kényelme), annál inkább a másoké. Azoké, akik falvaink, kisvárosaink egyszerű házait, otthonait lakják, akik őrzik s egyúttal alakítják a hagyományt, akik természetesen megnyílnak az életük iránt érdeklődők, a rájuk figyelők előtt."

Ma is Erdély egyik legtermékenyebb fotóművésze; fenomén. Akár csak kamasz hősei: csupa kíváncsiság...

 

 
Vilidár István: Riportok (fotó)

altVilidár István a nagyváradi Tavirózsa fotóklub alapító tagja, a helyi lap fotóriportere. Valamikor bábszínész volt, később váltott át a fotográfiára és haláláig (1986) felelősséggel és nagy szeretettel űzte.

Szerkesztőségi laboratóriuma maga volt az oázis: az udvarról külön bejárat nyílott az önálló szobába, s onnan a sötétkamrába: feledhetetlen órákat töltöttem nála kiutazásaimkor, elnézve ördöngös trükkjeit, amit a nagyításkor, az előhíváskor és fixáláskor a képekkel művelt. A vörös fény, a halkan csobogó víz volt a pihentető világa - máskülönben futkosott mindenfelé, ahol fényképezni nyílt alkalom. Életes riportképeire mindig számítottak a fotográfiai szalonok, s ő mindig valami többet, valami mást produkált, mint amit elvártak tőle.

Ismerte a pillanat értékét, gyorsan dolgozott, de nem sietett el semmit. A selejttől pedig igyekezett gyorsan megszabadulni. Olyan fotós volt, aki mindig szeretett új dolgokkal előállni. ki nem állhatta az önismétlést. Szíve vitte el.

 

 
<< Első < Előző 11 12 13 Következő > Utolsó >>

11. oldal / 13

Chanson d'automne

új-iVisz

 

Ki van itt?

Oldalainkat 140 vendég böngészi

Bejelentkezett tagok

Nincs