Szórd szét kincseid -
a gazdagság legyél te magad.
(Weöres Sándor)

   
Címlap
Fotóművészet

Cseke Gábor válogatása erdélyi fotósok képeiből
 



Imreh S. István: Tiltott kastélyok, vadászházak (fotó)

 

altA Kovászna melletti Tündérvölgyben, ahol egy nevezetes szívszanatórium található, díszlik egy hajdanvolt tiltott kastély - egyike annak a több tucatnyinak, melyek a romániai Ceausescu-féle diktatúra vezéralakjának a rendelkezésére álltak. Többnyire vadászkiruccanásai alkalmával kereste föl egyik-másikat, s bár valamennyit olyan állapotban tartották és gondozták, hogy elvileg bármelyik pillanatban betoppanhat a Vezér, igazából a legtöbbet egyáltalán nem tudta belakni - volt olyan, amelyikbe soha el sem jutott.
 
A tündérvölgyi vadászkastély egyike azoknak a tiltott üdülőknek, amelyek látták is a rettegett pártfőtitkárt. A kastély környékére egyáltalán tilos volt behatolni, ezért az emberek egymás között Sárkányok Völgyének nevezték a festőien szép völgykatlant.
 
A kastély amolyan Déva váraként épült, Ceausescu közvetlen utasításai nyomán: ezért többször újratervezték, s ilyenkor a már félig felhúzott épületet minden egyes alkalommal az alapokig lerombolták. Gyakorlatilag senki se tudná megmondani, mennyibe került e fényűző pompával, ám sok-sok giccsel berendezett üdülő: 105 (százöt!) szobájának, társalgójának, irodájának, tanácskozó termének, hálószobájának mennyezetén több száz kristálycsillár sok ezer égője ontja a fényt. Vagy ott a ritka, nemes fából készült berakásos parkett, a falborítások, a szobák jókora méreteire készült perzsaszőnyegek, a háromszor négyes, vadászjeleneteket megörökítő goblenek.
 
A történelmi hűséghez tartozik: a diktátor házaspár két esetben méltatta figyelemre a tündérvölgyi kastélyt, ahová még a légynek sem volt szabad berepülnie, de ahol a szobákban az állandó hőmérséklet télen-nyáron, éjjel és nappal 20 C fok felett volt.
 
A Romániai Magyar Szó sepsiszentgyörgyi sajtófotósának megadatott az a ritka alkalom, hogy közvetlenül az 1989-es  rendszerváltás után, fényképezőgéppel bebarangolhassa a tiltott kastély mind a 105 szobáját és hatalmas kertjét.
 
Hasonlóan "tilos" építmény volt a Kovászna megyei kormosi vadászlak, amihez szorosan hozzátartoztak a leshelyek is, mint amilyen a képen látható száldobosi. Hogy a fogadtatás meleg legyen, szépen felvágott tüzifa várta a magasrangú Vadászt, aki kényelmes körülmények között várta a csalétekkel beetetett vadállatot, hogy a vadászlak ablakából kényelmesen elejthesse.
 
Előzőleg etetőnek álcázott medvemérleggel követték követték az odacsalogatott állatok súlygyarapodását, s amikor már eléggé kapitális példányokká fejlődtek, jöhetett a vadászatra kiválasztott Első Ember.
 
A riporter minderről egy 1989 utáni civil vadászat után során készített dokumentumfotókat, miközben hallgatta a sokat tapasztalt és hajdanán alaposan megsanyargatott vadőröknek a pártfőtitkári vadászatokról szóló történeteit...
 
Az első 13 fotó a töndérvölgy vadászkastélyt, a további 11 a kormosi vadászlakot és környékét mutatja be.
 
Hedy Löffler: Képeskönyv (fotó)

 

alt1986 telén ismerkedtem meg a romániai fotográfia "nagyasszonyával" (így emlegették mind az akkori, mind a mai elismerői): Hedy Löfflerrel, amikor otthonában fogadott férjével együtt és több órán át megmutatta otthoni képgyűjteményét, majd az akkori Előre számára (az általam kitalált és szerkesztett Sötétkamra rovat felkérésére) egész paksaméta papírképét válogatta ki, közös rábólintással, amelyekből számos válogatás meg is jelent mind a lapban, mind az Előre Naptárban és egyéb kiadványokban.
 
Hedy Löffler akkoriban a Meridiane kiadó fotólaborjának művészeti vezetője volt, a labormunka alapos ismerőjeként tisztelte mindenki. Képeit a klasszikus szépség, a precíz és tökéletes kidolgozás jellemezte. Sorsáról annyit tudok, hogy idős korára egyesek szerint Izraelbe telepedett át, mások szerint már a túlvilágról fotóz bennünket.
 
 Képei mintha eleve arra invitálnának, hogy feloldódj bennük, a részük légy, beléjük lépjél, mint a csodaországbeli Alice a tükörbe, és akkor azt hiszed, hogy mindent megértettél...
 
Nemrég egy albumba lapoztam (Színes kenguru), amely a valóságban nem is létezik, csupán virtuális formában, az interneten (a Magyar Elektronikus Könyvtárból letölthető), s amelyben Hedy Löffler több képe is szerepel. Az ott található fotók valamennyien ihletforrásként szolgáltak egy-egy vershez, amelyeket Mircea Florin Sandru bukaresti költőbarátommal követtünk el, miután 50 kiválogatott fotót testvériesen elosztottunk egymás között. Az osztozkodás nem szült közöttünk különösebb feszültséget, mert én voltam az, aki a képeket szolgáltatta, tehát barátomnak tartottam fenn a választás elsőségét ("az első éjszaka joga"...). Kimondatlanul azért mégis sajnáltam kissé, hogy a lépcsőn "felejtett" szandálos Löffler-kép őhozzá került, de aztán azzal vigasztalódtam, hogy végtére is minden vers az enyém lesz, amikor a román darabok tolmácsolására kerül sor.
 
Tanulságos, hogy milyen képteremtő sort indított meg Mircea barátomban ez a mesterien megkomponált fény-árnyék játék, amelyen sehol egy lélek nem látszik, mégis tele van élettel, a kellemes bódultságba ájult vakáció egész fülledtsége. A kötet különben érdekes példája annak, hogy a fotó miként válhat a világlátás és -megismerés elmélyítésének, sajátos szögben érzékelésének hatékony eszköze...
 
Mezítláb jártam sok-sok nyáron át
Melengessen a föld, a füvek selyme
Kiszaladtam a rétre, surrogott
A tarló, mintha súrlókefe lenne
Az úti por bársonya rásimult
Talpamon át a nap melege áradt
Mint bolygó árnyék keringett az ölyv
Prédára lesve, kiterített szárnnyal
Feledtem mindent, vonzott a berek
Hegyipatak, a sok merész kanyarral
Vizébe léptem, lángra gyúltam én
S tűzként sodort, a fodrozódó habbal
Lábam egyre csak síkos kőhöz ért
Közöttük fürge pisztrángok cikáztak
Csöndes füzek és juharfák alatt
Vize ma is csobog, mossa a gátat
Nyáron mezítláb jártam mindenütt
Talpamon át a nap melege áradt
Izzó gömbje prédára lesve ring
A falu fölött, kiterített szárnnyal.
 
Fadgyas Tibor: Árnyvilág (fotó)

altFadgyas Tibor Sepsiszentgyörgyön él, onnan jelentkezett valamikor a múlt század nyolcvanas évei elején, szinte hétről hétre fekete-fehér fotogrammjaival, amiket nagy kitartással és egyre magabiztosabban készített. Később bemerészkedett a klasszikus fotográfia területére is.

Néhai Bartha Árpád tanítványaként izgalmasan elegyíti a fotó valósághoz tapadó, illetve a fotográfia attól meredeken elrugaszkodó lehetőségeit, funkcióit. Ezúttal alkotói fantáziájának dimenzióiról mutatnék be válogatást a hajdani bukaresti Előréhez beküldött, gondosan megőrzött papírképei alapján.

Külön érdekességnek számítanak azok a fotói, amelyek kiindulópontja maga a való világ egy lenyomata, amit aztán a képnagyítás-előhívás során saját elgondolás után, grafikai eszközökkel beavatkozva átlényegít. Szellemének játékossága egyik legjobb erénye.

 

 
Hegedűs Zsolt: Skandi (fotó)

altHegedűs Zsolt Kolozsvárról jutott ki Stockholmba. Közel egy évtizede találtunk egymásra az interneten: rávett, hogy segítségével svédből verset fordítsak. Szellemes tárcaíró, tehetséges hobbiszakács, néha Zita néni és szenvedélyes fotós is. Mindezt szabadidős tevékenységként képzeljük el nála, mert amúgy vegyész.

Tőle származó fotó garmadájával hever nálam. Most csak úgy belemarkoltam a gyűjteménybe s mint kalapból a nyuszit, kihúztam belőle 18-at. Rendkívüli riporteri érzékkel fotózza a múló pillanatot, a hétköznapi élet poézisét. Tud bánni a színekkel. Észreveszi a köznapok apró rezdüléseit is. Amerre jár, az eléje kerülő látvány képre kerül. Bekóborolta az északi tájakat, egészen a norvégiai fjordokig. Szereti a horgászást. Mindaz, amit róla itt összehordtam, ott rejtózik a fotói mélyén is: témaválasztásban, világlátásban, poénekben. Még jelentkezünk!

 

 
Ady András: Párizsba temetkezem (fotó)

altAdy András Csíkszeredában élő költő, újságíró. Imádja a fotográfiát, a filmet, a zenét. De még inkább Párizst. Nem hagyhatta ki, hogy egy nyári kóborlás erejéig el ne látogasson minden költői álmok európai városába, amely úgy, ahogy van, egy nagy közhellyé vált a világérdeklődés révén, és mégis maradt benne annyi felfedezni való, hogy az ember szívesen eltemetkezik szépségeiben.

András, aki immár komplexusok nélkül viseli a nagy Nyugatos nevét ( egy interjúban így vallott erről: "Az Ady "márkanév" kétségtelenül jó hatású reklámpszichológice, azonnal felfigyeltek rá, nem kellett kitalálnom valami blickfangos, azonnali feltűnést keltő költői nevet.") felkeres mindent, ami felkereshető, s amikor hazajön, megosztja velem több ezer felvételre rúgó fotótékáját. Ebből válogattam ki most azt a 31 szekvenciát, amiben megéreztem, hogy a fotográfus Párizsban magára talált.

 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Következő > Utolsó >>

9. oldal / 13

Chanson d'automne

új-iVisz

 

Ki van itt?

Oldalainkat 730 vendég böngészi

Bejelentkezett tagok

Nincs