Szórd szét kincseid -
a gazdagság legyél te magad.
(Weöres Sándor)

   
Címlap
Fotóművészet

Cseke Gábor válogatása erdélyi fotósok képeiből
 



Székelyföldi fotótáborok: Székelyvarság, 2002 (fotó)

 

altA csíkszeredai székhelyű Hargita Megyei Kulturális Központ (tovább: HMKK) nagy fába vágta fejszéjét 2002 nyarán: a helyi hatóságok otthonos támogatásával megrendezte legelső fotótáborát. Pár nap múlva a sorban immár a 23. tábor következik, s az eltelt 10 év alatt hihetetlenül gazdag, dokumentáris és művészi értékű fotóanyag gyűlt be az oda meghívott fotográfusok munkája révén.
 
A legnagyobb romániai faluról már szóltam egy korábbi összeállítás során, amikor az ott nyaraló székely tanulók fotótáborát mutattam be. 
 
A varsági táborban résztvett fotográfusok:
 
Ádám Gyula (Csíkszereda) 
Balázs Ferenc (Székelyudvarhely) 
Bálint László (Székelyudvarhely) 
Barabás Zsolt (Sepsiszentgyörgy) 
Bálint Zsigmond (Marosvásárhely) 
Erdély Bálint Előd (Székelyudvarhely) 
Fazakas László (Székelyudvarhely) 
Magyari Hunor (Székelyudvarhely) 
Péter Zoltán (Székelyudvarhely) 
Szabó Tamás (Székelyudvarhely)
 
A tábor alkotásaiból született meg a HMKK kiadásában megjelent Zsindelyország c. fotóalbum.
 
A galériában valamennyien 2-2 fotóval szerepelnek, ebben a sorrendben.
 
A fotótábor lényege: meghívásos alapon, mindenek előtt szakmai szempontokat figyelembe vévő válogatással, mozgékony fotóművész csapatot meghívni - leggyakrabban egy hétre - egy-egy jellegzetes tájegységet képviselő községbe, tanyabokorba, falufűzérbe stb., akik az ellátás és a munkához szükséges fotóanyagok biztosítása fejében, saját művészi koncepciójuknak megfelelően, részt vállalnak a tábor hatókörének feltérképezésében, megörökítésében és munkáik bemutatását, illetve felhasználását - saját szerzői joguk feladása nélkül - a közös, végső cél (a régió képi jelenének átmentése a jövőbe, illetve a látlelet minél szélesebb körben való felmutatása) érdekében.
 
A továbbiakban, a táborok menetrendjének sorrendjében, igyekszem bemutatni a más-más összetételű alkotócsoportok értékmentő munkájának egy-egy állomását. A második tábor színhelye Borszék volt (2003).
 
Ádám Gyula: Lakodalom Külsőrekecsinben (fotó)

altIdőpont: 2006. november 11.

Helyszín: Külsőrekecsin (Fundu Răcăciuni), Moldva.

Csángóföld.

A szerző a Szarka-család meghívottjaként elejétől a végéig jelen volt leányuk lakodalmának eseményein, s akár egy jól dokumentált filmben, képekben meséli el az ott történteket. Megfigyelhetjük, hogy a mai csángó élet képvilágában az új milyen természetességgel vegyül a hagyományossal, a természetes világ a nejlon-korszak "csodáival".

A fotóművész több mint három évtizede járja a csángó falvakat.

-  1980-ban voltam elõször Moldvában... Megbarátkoztam egy nénikével, elmondta, honnan érkezett, hol lakik, megbeszéltük, hogy meglátogatom, aztán felültem a vonatra, Lészpeden leszálltam, és elindultam. Betértem újdonsült ismerõsömhöz, majd szomszédai, ismerõsei, rokonai és a rokonok rokonai által kialakultak a kapcsolataim.

Az volt a célom, hogy egyfajta leltárt készítsek viseletükrõl, életmódjukról, környezetükrõl. Úgy ötven körüli azon települések száma, ahol megfordultam, közöttük olyan román faluban, ahol azt mondták magukról, hogy õk "tiszta magyarok". Ha végignézem a "leltár"-t, akkor úgy gondolom, jól cselekedtem. Templomok tûntek el azóta, fejfák dõltek ki, emberek mentek el. A népszokásokat - esküvõ, temetés, keresztelõ - ma már alig találni meg abban a formában, ahogyan pár évtizede megörökíthettem õket.
 
A képsort, számos nyilvános rendezvényen, csángó népzenei kísérettel, vetített képsor formájában Erdély-szerte bemutatták már.
 
Nagy P. Zoltán: Fényládámból (fotó)

alt2010. február 11-én délelőtt még élt. Másnap készült a Hargitára menni, fotózni. Fél lábbal, ahogy az utóbbi években élt. Érszűkület miatt amputálni kellett az egyik lábát. Közben az egész életét átfotózta. Azzal kezdte a kenyérkeresetét és azzal is végezte. Minden szempontból profi volt. A klasszikus stílusú fotóiskolák neveltje. Az élet avatta fotóssá. Apa nélkül nőtt fel, aki valahol a második világháború viharából sose tért vissza.

 
2008-ban, Ádám Gyula barátommal együtt albumot szerkesztettünk életműve általunk legjobbnak vélt darabjaiból. Szép könyv lett. Öröm volt dolgozni, különösen filmre készült ff felvételeivel. "Címerem: fény és árnyék". Ez lett a címe. Egy éve már, hogy eltávozott. Emlékére válogattam belőle össze az alábbi galériát.
 
Különösen az itt látható, a Természet játéka címet viselő fotója rendített ma meg. Mindig érezte, tudta, hogy ez a fekete állatfej, amit a tűz avatott ennyire félelmetessé, valósággal ördögivé, egyszer kilép a képből és eléje áll. Nem sokáig, csak a döntő pillanatig. Aztán visszatornássza magát az albumba. Vagy a fiókba. Vagy egy polcra, ahol kiállításnyi méretűre van nagyitva.
 
Mert ez az ördöngös állatfej sokfelé osztódva él és létezik. Akár a fotók. Akár az ember. Vagy akár a halál.
 
1943-2010 között Nagy P. Zoltán boldog volt, mert fotózhatott...
 
Feleki Károly: Kolozsvári levél március idusáról (fotó)

 

altA baloldali kép az 1990-es, kolozsvári Március 15-i emlékező ünnepségen készült, a galéria többi fotójával egyetemben.
 
Szerzőjük, Feleki Károly - jelenleg a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Egyetem fotószakosprofesszora - közvetlenül a rendezvények után az alábbiakat írta a Romániai Magyar Szó szerkesztőségéhez küldött fényképekhez mellékelt levelében:
 
"Tibori Szabó Zoltán A tüzet nem hagytuk kialudni című cikkéből idézek, mely 1990. március 16-án jelent meg a kolozsvári Szabadság c. napilapban:
 
«A tegnapi ünnepségek kezdetét a Fellegvár egyik történelmi épületére elhelyezett Stefan Ludwig Roth emléktábla megkoszorúzása jelentette. Azt követően a Farkas utcai református templomban tartottak ünnepi istentiszteletet, majd a templom előtt Pillich László, Szabó Mátyás és Jakabffy Tamás mondtak beszédet. A késő délutáni órákban került sor a volt Biasini szállónál Petőfi Sándor, Nicolae Balcescu és Avram Iancu emléktábláinak megkoszorúzására. A koszorúzási ünnepségen Tibád Zoltán és Ioan Popa emlékeztek 1848 nagy forradalmáraira. Az ünnepi megemlékezések sorát az Állami Magyar Színházban bemutatott emlékműsor zárta, amelynek Jaj, a tüzet ne hagyjátok kialudni! címe valamennyiünkhöz szólt.».
 
Nem tudtam volna jobban összefoglalni a március 15-én Kolozsváron történteket. Csak annyit tennék hozzá, hogy Kolozsváron a megünneplés békés hangulatban zajlott le, mert rengeteg rendőrt és rendfenntartó személyt mozgósítottak a két utca: a Farkas és a Petőfi lezárására. Így is a Biasini szállóval átellenben, a diákbentlakásból a magyarul mondott szöveg alatt kétszer bekiáltották: «Vorbiti romaneste!». De egyéb kellemetlenség nem volt. A jelenlévők arckifejezéséből (gondolom) kiolvasható az az ünnepi reménykedés, ami eluralkodott a résztvevőkön. Nem küldöm képsoromat föltétlen közlésre. Ítéljétek meg ti, hogy a kialakult magyarellenes hangulatban lehet-e kokárdás képet közölni úgy, hogy ne ártsatok vele a képen szereplőknek. Azt viszont feltétlenül óhajtanám, hogy ne csak nálam, itthon létezzenek ezek a képek.
 
Kolozsvár, 1990. 03. 17."
 
*
A történetnek immár 21 éve. Azóta március 15-e szabad ünnep Erdélyben is. De az első megilletődöttséget sosem tudom elfeledni. Történelmi erejű fotók ezek...
 
Mit hozott/vitt a tábori posta? (fotó)

 

altA székelyföldi Csíkmenaságon (Csíkszentgyörgy község) a tavaly helyi kezdeményezésre átfogó gyűjtés indult, hogy egy helyen tudják, felmérhessék azokat az emlékeket, mindenek előtt fotódokumentumok alapján, amiket a családok külön-külön őriznek a huszadik század meghatározó történelmi mozgásaival kapcsolatban. 
 
Teljesen természetes, hogy ezeket a fotókat, leveleket, okmányokat stb. elsősorban a tábori posta hozta/vitte: a távolra (harcba, mozgósítás alá) került férfiak az otthon maradt családot nyugtatták meg egy-egy róluk vagy csapatukról készült felvétellel, hogy élnek és minden gondolatuk az otthoniakon jár, az otthonmaradott asszonyok és gyermekek, nagyszülők a maguk gondjairól számoltak be a lövészárkok lakóinak, s küldtek képi emléket, hogy legyen mit elővenni egy-egy álmatlan éjszakán, békés pillanatban vagy éppen az ütközet előtt...
 
A gazdag dokumentumanyagból előbb Csíkmenaságon, majd Csíkszeredában, a napokban pedig Marosvásárhelyen láthatott vándorkiállítást az erdélyi közönség. A dokumentumok feldolgozása, értékelése további szakmai feladat, de jó, hogy a gyűjtés megtörtént, mert így az emlékek élettartama kedvező módon meghosszabbodott. Az sem elhanyagolható eredmény, hogy a példán nagyon sok falusi önkormányzat felbátorodhat és szorgalmazhatja a településen belüli családi történelmek képi dokumentumainak a megmentését.
 
A fotók szakmai kezelését és feldolgozását a Hargita Megyei Kulturális Központ és az Erdélyi Fotográfia Múzeum munkatársai, személyesen Ádám Gyula és Molnár Attila fotográfusok végezték.
 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Következő > Utolsó >>

7. oldal / 13

Chanson d'automne

új-iVisz

 

Ki van itt?

Oldalainkat 896 vendég böngészi

Bejelentkezett tagok

Nincs