Szórd szét kincseid -
a gazdagság legyél te magad.
(Weöres Sándor)

   
Címlap
Így írtok Ti

Such is life. C'est la vie. Ilyen az élet. De milyen? Segítsetek! Írjatok!

ivisz



Szegény gazdagok

dolog szegénynek vagy finomabban szólva kevésbé módosnak lenni :)!

Sokszor eltűnődtem már mi lett volna,ha annakidején dédnagyapám apja nem játsza el kártyán a vagyonát...csupán egy díszoklevelet elmúlt vagyonáról és a pallosát hagyta ránk....

Vajon mibe nézném a dolgokat...Vajon örülnék-e az élet apróbb ajándékainak netalán a nagyobbaknak,vajon értékelném-e azt a sok szeretetet és buzdítást amit kapok a kedvesemtől,és a családomtól?

Nem hinném...Látva a sok gazdag ifjút aki már nem tud mit kezdeni magával és elkótyavetyélik jövőjüket,kiknek a jólét Isten adta ajándék, és már természetesnek veszik azt.Bennük is megvan ám ugyanaz a vágy mint mindannyiunkban  ők sem érik be azzal amit természetesnek vesznek,és egyre csak többet akarnak...Ez a feneketlen gödör,ami mindnyájunk lelkében ott tátong okozója örök elégedetlenségnek,és szomorúságnak.Pedig ezt az erőt ezt a vágyat a saját oldalunkra is fordíthatnánk!

Miért ne lehetne ezt a kielégíthetetlen vágyat,ami a földi javakhoz köt magasztosabb célok eléréséhez használni?A szeretet,a tudás,a tapasztalás az amit a lélek magával visz a halálon túl és nem a sportkocsi,a luxusvilla meg a több millió pénz!

És éppen ezért jó szegénynek lenni!A nap mint napi küzdelem,munka mind-mind nemesíti a lelket és értelmet ad az életünknek.És persze mindenkiben ott van a jobb,könnyebb élet utáni vágy,de ez is legalább motivál minket,míg szegény gazdagnak már ez a motivációja sincsen...

Gondoljunk csak bele most kicsit elrugaszkodva a valóságtól:Ha lehetne választani halandóság és halhatatlanság között,melyikre tennénk a voksunkat?

Biztosan sokakat vonz a halhatatlanság,de gondoljunk bele tényleg olyan jó lenne-e nekünk?Hiszen ha valóban kortalanok volnánk úgy értelmét veszítené minden,mit eddig fontosnak tartottunk:A család,szerelem,barátság,gyermekkor,fiatalság,sorolhatnám...minden percet fontossá tesz,mindent megszépít a biztos halál,ezt fel-és beismervén halhatatlanjaink hamar boldogtalanná lennének és irigykednének ránk miután már nem különböztetnek meg nappalt és éjszakát.

Ugyanígy van ez a mai gazdagokkal is, szívük mélyén ők maguk is szeretnének egy békés nyugodt életet amit még nem fertőzött meg még a családon belül is a PÉNZ.Mert félnek.Féltik azt a "hatalmat" mit már megszereztek és mit már csak elveszíthetnek...Még apa és fia között is dúl a féltékenység egyik sem ereszti a vagyont ezt a MINDENT jelentő HATALMAT és az sem ereszti őket...Egészen addig míg az emberség egy utolsó szikrája is ki nem alszik szívükben...

Gondold végig,kedves olvasó,hogy mid van...mit kaptál ettől az élettől,és legyen az a mai embernek bármi apró te csak ÖRÜLJ NEKI mert az te vagy, mert az a tiéd:)És soha ne félj megosztani azt másokkal.

 
Ne féljetek:)

Üdv!Nem egy "könnyű"írás,sőt nem is szórakoztató,de remélem elgondolkodtat majd egy-két embert!

Minden gonoszság alapja az ÖSSZEHASONLÍTÁS.

Gondoljunk csak bele,mert mindannyian elkövetünk ilyen-olyan "gonoszságot" nap mint nap,ha a következőket gondoljuk,vagy mondjuk másokról:

"Perszemegteheti,de én nem..."(kisebbségi érzés)

"Mit képzel ez,hogy ilyet csinál!Ezt csak nekem lehet,mert százszor többet érek,mint ez a senkiházi!"(felsőbbrendűség)

Ezek nagyon érdekes mixtúrája a mai magyar-cigány viszonyban fedezhető föl:

A"persze ő megteheti,mert cigány!"Egy átlag magyar ember szájából idéztem...Ez a kisebb-és felsőbbrendűségi érzet egyvelege megzavarja az embereket,a zavarodott ember pedig fél...A félelem pedig az uralkodás egyik alapköve...Bizony sokkal könnyebb egy olyan tömeget vezetgetni,amelyik létbizonytalanságban él,fél a mától,a holnaptól...És vakon követnek egy olyan vezetőt aki kiutat mutat ebből a kilátástalan helyzetből.Pedig pont ezen vezetők miatt kerültünk ám ilyen helyzetbe barátom!

Ez az "oszd meg és uralkodj" mára már oly átlátszó és fantáziátlan stratégiája.De működik...Mert a félelemnek van egy másik vezetők számára előnyös mellékhatása: megvakítja az embert!Akik csoportokba verődve antiszemita jelmondatokat skandálva időről-időre tüntetnek.És félelmet ültetnek még több ember szívébe.Párszor már volt alkalmam megkérdezni ilyen emberkéktől,hogy neked személy szerint mit ártott az a MÁS ember?

A válasz eddig még mindig egyöntetű volt:"Háááát semmit,de a tv-ben mutatták,hogy....

Hát igen,erre mit is lehetne mondani/írni...Amióta a politika fölfedezte a tv-ben rejlő lehetőségeket azóta kár a Képládára időt pocsékolni.Szépen csendben megmérgezik a gyanútlanul "szórakozó" emberek lelkét...Az ÖSSZEHASONLÍTÁS "eszméjével".

Aztán (főleg a fiatalok körében) jönnek a nézd már milyen ruhája van,vagy milyen béna haja van stb megjegyzések=>a kirekesztés már az iskolában megkezdődik!Bravó még több klikkre osztják amúgy is széthúzó embereket!(a klikk egy mostani szleng :csoportot jelent).Itt szeretném megjegyezni a tanítók felelősségét is:igen is tessék nevelni azokat a kölyköket mutassatok nekik példát szánjatok több időt a példamesékre és magyarázataira,higyjétek el nem lesz hiába való,mert akármilyen környezetből is jött a kis lurkó,egy jól elmagyarázott tanmese(esetleg eljátszott)nyomot fog hagyni a kis lelkében!És ha neadjisten a bűnözés útjára lépne még elő fog jönni neki és igenis meg fogja benne szólaltatni a lelkiismeretét ezt a régi barátot,akinek hangja egyre csak halványulni látszik...Ne hagyjuk őket elkanászodni!Én személy szerint már második éve nem nézek televíziót!Filmezni szeretek,ezt a számítógépen oldom meg...higyjétek el sokkal jobb így megszabadulván ettől a sok fölösleges feszültségtől vagy "információtól",nem beszélve arról, hogy nincsenek behatárolva a napjaim a sorozatoktól,vagy más bugyuta műsortól.

Amúgy nem tudom ki hogy van vele de én mélységesen megalázónak tartom amit a hazai televíziócsatornák tesznek velünk,a MÉLYEN TISZTELT PUBLIKUMMAL.Összeeszkábálnak mindenféle ostoba showműsort meg celebeket(akik külföldre menvén showműsorok keretében szégyent hoznak az egész magyarságra) gondolván lesz ez nekik...Úgy érzem lenéznek a mélyen tisztelt tv mogulok mintket,ha azt hiszik hogy a mai műsorok szórakoztatóak...A legtöbb embert aki valamilyen szerepet kap megveszik kilóra,aztán szó szerint úgy alázhatják ahogy akarják!Hát semmi önbecsülése nem maradt már az embernek?Hová tűmt a büszkeség,a becsület?Csak én gondolkodom már így?Nem hinném...

Higyjétek el a pénz nem minden!!!Sőt SEMMI!Ha egyszer valamilyen módon válaszút elé kerülnétek:

Egy csinos összeg és a büszkeségetek között ne habozzatok!Válasszátok az utóbbit.Nem olyan nehéz az,és amit utána fogtok érezni a világ minden kincsénél többet ér:IGEN EMBER TUDTAM MARADNI EBBEN AZ EMBERTELEN VILÁGBAN!Ne legyünk mi is olyan lelketlen szörnyek mint a mai monetáris rendszer szívtelen urai!Ne engedjük hogy egymás ellen lázítsanak!KAPA SZÍNTEN BÉKE VAN!Mindig is az volt,de ezen "egyének"érdeke,hogy elhitessék velünk az ellenkezőjét,és félelemben éljük le mindennapjainkat.

Én azt mondom ne féljünk kedves olvasó!Inkább élvezzük az élet apró csodáit!

És ne feledjétek ezen írás első mondatát!Ne keress másokban hasonlóságot mert minden ember a világ egy külön kis csodája,saját akarattal,saját vágyakkal amiket tiszteletben kell tartanunk ne akarj senkit se saját képmásodra formálni,és te se akarj olyanná válni mint mások,csak így lelheted meg a boldogságod!:)

 
Hová tűnt Karel? Kicsoda voltaképpen Karel?

Szia:)

"Az eredetileg megvolt, később eltűnt, ám végül szerencsére megkerült énekesünk: Karel a Macskaközi Vúdsztokon"
Montam én... :)) Már a múltkor is gyanús volt, mikor egyből tudta hol a kapu.. Ha nem olvasok elég képregényt tuti soha nem jövök . Arra, amire végül mégis. Hova tűnt Karel.. Hmm..Nézzük csak ezt a képet . Hát lássuk be, ami szép, az szép..:))) De ezt nézd, látod már?? A hasonlóságot, úgy mellkastájékon!! Ugyehogyugye?? De a döntő bizonyíték csak most, látott napvilágot. Aki elég tájékozott, úgy mint één, az tudja, hogy a szuperhős a csodálatos szuperhallásával már fényévnyi távolságokra is meghallja a bajbajutottak jajveszékelését, letépi az álruháját és mindenkit megment.. aztán visszatér oda ahol annak előtte leledzett. Dereng már? Karel szupermen!! Vagy szupermen Karel??!! Biztos hallott valamit, elrohant a ház mögé, letépte színpompás cilinderét, elment megmentette a világot a reá leselkedő veszélytől, és már száguldott is vissza a Macskaközbe zenélni.. :)) De én tartom a szám, mert a hősök mindig kellenek:)
Meleg van..
Timi:)
 
Húsvéti írások - Szabó Ildikó versei

Keddenként egy kicsit meghalok

Felborul a napok rendje
lejt a padló, a fal ferde
jégeső ver a szemembe
semmivel nem szállok szembe
éjszaka is kedd jön keddre
élni kell, de
kell, de
kell, de
kinek van itt élni kedve?
 
Keddenként egy kicsit meghalok
Szárnyukat szegik az angyalok
Én meg repülni akarok
Becsukom hát az ablakot
Szombatok emléke andalog
Kint, az utcán, együtt, az évekkel,
Kéz a kézben a péntekkel
Nem érdekel.
 
Keddenként egy kicsit meghalok.
Elsötétülnek a nappalok
Maguk alá temetnek a napok
Legyűr az idő, ezerszer ma
Képembe nevet a szerda:
„Ott a szerva,
mindig ott a szerva.”
Cserben hagy a csalfa csütörtök
pendülnek a mosolygó törpök
tér és idő örökös foglya
a kezemet senki nem fogja
csitt-csatt, csitít az idő vasfoga
Nem üvöltök,
úgysem hallja
az a szajha
múlt, a hétfő,
hisz
– mint tudjuk –
kedden
mindig
minden
késő.
 
Hát
tollat veszek a kezembe,
s belekezdek egy jó versbe,
angyalok szállnak nevetve:
„Ne gondolj kedden a keddre.”
Rosszkedvünk keddjei
 
Rosszkedvünk keddjein
ránk fagynak a szavak
rosszkedvünk keddjein
csak a muszáj szabad
 
Rosszkedvünk keddjein
éjszakák a percek
rosszkedvünk keddjein
nem mormolunk verset
 
Rosszkedvünk keddjein
Seholsincs a herceg
rosszkedvünk keddjein
már a szú sem perceg
 
Rosszkedvünk keddjein
reánk dől az alkony
rosszkedvünk keddjein
mi állunk a sarkon
 
Rosszkedvünk keddjein
égig ér az ének
de már meg sem halljuk
torkig van az élet
 
rosszkedvünk keddjein
nem mondunk, csak szépet
rosszkedvünk rossz keddje
soha nem ér véget
 
 
Eliramlik az élet
 
Szeptember végén
Alszanak az álmok.
Szegény, szegény én
Sírnak a virágok
Ha közöttük járok.
 
Szeptember végén
Fekete karámok
Fehér szegélyén
Fáznak a kabátok
Utak között árok.
 
Barátok, virágok
Karátok, karámok
Hozzátok kiáltok
zárják a világot
 
Szeptember végén
Szegény, szegény én
elindulok az úton
hogy miért, nem tudom
csak a szegélyén,
hátha elférek,
míg eliramlik
az élet,
az álnok,
s míg alszanak az álmok
magam is úttá válok.
 
Évek
ne véssetek
arcomra érvet
súlyos árkot.
Szálljon rátok
vissza az átok.
Csendben felállok,
s egy ajtót bevágok.
 
Szeptember végén
értekezlet közben
iramlik el az élet.
Erről szól ez az ének,
amely – apró részlet –
micsoda készlet:
máris kész lett.
 
De mi a fenének?
 
 
Kőműves Kelemenné
 
Kamrád a szíved
takaród hajad
El kéne menni
El kéne menni
 
Magányod sziget
Szerelmed hajód
Hogy kell szeretni
Hogy kell szeretni
 
Kollektív hitek
Okozzák veszted
Ennyi, csak ennyi
Ennyi, csak ennyi
 
Szerelmes hited
Bennünk ölt testet
Nem jön már semmi
Nem jön már semmi
 
Ahová vittek
Jéghideg nemlét
Hogy kell feledni
Hogy kell feledni
 
Örökös hideg
Vérpiros emlék
Lenni… nem lenni…
Lenni… nem lenni…
 
Húsvéti írások - Gálos Zsolt: A halál kérdése Pitagorasz és Herakleitosz filozófiájában

            A halálhoz való valamilyen viszonyulás egyidős az emberrel. Bizonyítékaink vannak arra, hogy az újkőkor idején már létezett a halál utáni létnek egyfajta általánosnak mondható víziója, melynek konkrét formájáról azonban vajmi kevés elképzelésünk van.

            Az első írott források, melyek a halálról tesznek említést, az egyiptomi kultúra hagyatékából bukkannak elő. A fennmaradt írásos leletek legnagyobb része vallásos tárgyú szöveg, mely sajátos halotti kultuszról szól. A túlnyomórészt a túlvilági létet szolgáló művészet alkotásai szerint odaát szinte idillikus, paradicsomi állapotok fogadják a meghaltakat. Az egyiptomi vallás tanításaiban a halottakból eltávozó lélek /a ba/ a túlvilágon folytatja létezését, mely létezés minden halandót hasonlatossá tesz Ozirisz istenhez, ki maga is meghaló és feltámadó.

"Az egyiptomiak szerint az alvilágban istenek uralkodnak; az egyiptomiak vallották egyszersmind legelőször azt a tant, hogy a lélek halhatatlan, a meghalt testből egy más állatba költözik, s ha már minden szárazföldi, tengeri és szárnyas állaton átvándorolt, ismét egy született ember testébe tér vissza; ez a körülvándorlás pedig háromezer évig tart."- írja Hérodotosz.

            A Kr. e.-i VIII. században Homérosz még úgy vélte, hogy az embernél a lélek és a test szerves egységet alkot, s hogy a meghaltaknak csupán valamiféle árnya létezik, amely tengődik tovább Hádészban, az Alvilágban. A nagy költő e meggyőződése világosan fejeződik ki az Odüsszeiában, melyben a Hádészba látogató Odüsszeusznak Teiresziász árnya így beszél:

"Isteni sarj, Laertiadész, leleményes Odüsszeusz, jaj, te szegény, mért fordultál el a nap sugarától, s jöttél nézni a holtakat a mezőn, hol öröm sincs?"/XI. 92-94/

 

Másfajta nézeteket képviselt Pitagorasz kétszáz évvel később. A Kr.e.-i VI. században a pitagoreusok azt a nézetet teszik magukévá, hogy az ember két alapvetően különböző - sőt, ellentétes -dologból, az örök, szellemi természetű lélekből és a keletkező-elpusztuló testből áll.

            Tanításukban azt fejtegetik, hogy a lélek csak ideiglenesen, az élet időtartamára egyesül a testtel. Az utóbbi a halál beálltakor különválik, s - büntetésben vagy jutalomban részesedve földi tulajdonosa életmódjáért - különféle állatok testébe vándorol, majd pedig igen sok idő elteltével újból és újból emberi testben is világra jöhet.

"A lélek halhatatlan szubsztancia, örökké tevékeny, soha nem szünteti meg tevékenységét, de a test felbomlik, amikor számai elfogynak."Ez a sajátos lélekvándorlási, erkölcsi mozzanatot is magában foglaló pitagoreus-tan, amely mint láttuk nem teljesen "gyökértelen", az "Állam" X. könyvének tanúsága szerint Platónra igen jelentős hatást gyakorolt.

            A Fekete-tenger vidékéről származó Platón-tanítvány, Herakleidész szerint Pitagorasz önmagáról azt vallotta, hogy az ő leke is hosszú vándorutat tett meg, amíg az ő testével egyesült. Állítólag arról beszélt, hogy lelke valamikor Aithalidészben élt itt a földön, és Hermész megengedte neki, hogy a halhatatlanságon kívül bármit kívánjon. Ő azt szerette volna, hogy testének halála után minden maradjon meg emlékezetében. Így aztán most arra is emlékszik, hogy a lelke bizonyos Euphorboszba, majd valami Hermotimoszba, utána egy Pürrhosz nevezetű déloszi halászba költözött, s csak azt követően tért vissza ide a földre Pitagorasz alakjában. /Diogenész Láertiosz nyomán/

            A pitagoreizmus szerint az egész világban periodikus körforgás van - így az életben és a halálban is -, mégpedig olyképpen, hogy a periódusokon belül minden dolog különböző, ám maguk az egyes periódusok teljesen azonos módon ismétlődnek.

 

 

            A folytonos változás eszméje található Herakleitosz filozófiájában is, azzal a különbséggel, hogy a változások okait az ellentétekben látja. Témánknál maradva a következőket írja a "homályos bölcs": "Nem értik meg, mint van az, ami ellenkezik, önmagával mégis összhangban: visszacspó illeszkedés, mint íjé és lanté. Az íjnak tehát neve élet, műve pedig halál." /88-89. frag./ Ennek az élet szülte halálnak az újratermelődéséről így ír: "Amikor megszülettek, élni kívánnak s hogy haláluk legyen, vagy még inkább: hogy megpihenjenek. És gyermeket hagynak maguk után, hogy halál mindig újra legyen." /12./ A gyermek tehát a halál forrása, s mint ilyen, az örök ismétlődés kulcsa, annak továbbélése.

            De mi történik velünk halálunk után? "Az emberekre az vár haláluk után, amit nem sejtenek s nem is vélnek." /16./ "Mert a tűz mindenek felett ítél, amikor eljött és lesújt mindenre." /108./ "Harcban megölteket az istenek tisztelik és az emberek. Nagyobb halálrésszel nagyobb osztályrész jut sorsul.” /17./ A halál azonban az életben is jelen van. Egyrészt materiálisan, ezek maguk a holtak holttest formájában, melyről igen lesújtó véleménye van az epheszoszi bölcsnek: "A holtak a trágyánál is kidobnivalóbbak.” /109./ Másrészt gondolatilag: "Az ember az éjben világosságot gyújt magának, miután látása kialudt, de él. Érintkezik a halottal alva, miután látása kialudt…" /116./

A meghalttal tehát álmunkban találkozhatunk. Ezek és a következők azt bizonyítják, hogy Herakleitosznál sajátos egységet képvisel élet és halál. "A halhatatlanok halandók, a halandók halhatatlanok, minhogy élik azoknak a halálát, azoknak életét pedig halják." /111./

Ebben a változó egységben van, ami állandó: és ez maga az ember, hiszen "Ugyanaz van benne az emberben élve és halva, és ébren és alva, és fiatalon és öregen. Mert ezek átcsapva azok, s azok ismét átcsapva ezek." /114./ Ezt a változó egységet mondja ki általános filozófiai tézisként: "Nem tőlem, hanem a logostól hallván, bölcs dolog elismerni, hogy minden egy. Mert közös a kezdet és a vég a kör kerületén." /131./

            Herakleitosz az ókori görög és az egyetemes emberi gondolkodás különösen kiemelkedő egyénisége. Neve Szókratész előtt sem volt ismeretlen. Mikor elolvasta a "homályos bölcs" könyvét, a következőket mondta róla Euripidésznek: Amit megértettem belőle, az kiváló szellemről tanúskodik; és - miként hiszem - az is, amit nem értettem meg; csak hát egy déloszi búvár szükséges a megfejtéséhez. /Diogenész Láertiosz után/

Irodalom: Homérosz: Odüsszeia Bp.1986;   Herakleitosz: Múzsák Bp.1979.

 
<< Első < Előző 11 12 13 14 15 16 Következő > Utolsó >>

11. oldal / 16

Chanson d'automne

új-iVisz

 

Ki van itt?

Oldalainkat 170 vendég böngészi

Bejelentkezett tagok

Nincs