Szórd szét kincseid -
a gazdagság legyél te magad.
(Weöres Sándor)

   
Címlap
Fotóművészet

Cseke Gábor válogatása erdélyi fotósok képeiből
 



Székelyföldi fotótáborok: Csíkkarcfalva, 2006 (fotó)

 

altKét hosszú asztal mentén vacsorázott a fotóstábor majd teljes létszáma a karcfalvi vendéglőben (kocsmában, bárban, fogadóban, ahogy tetszik), kanalazták a jó pityókatokányt. Amíg csak a tálak fenekére néztek, s arról folyt közben a diskurzus, hogy a községben 2006 szeptember végén, október elején szervezett VII. nemzetközi fotóstábor ha már a Bartók emlékév jegyében zajlott, mitől is illeszkedett a nagy zenei lángész életművéhez? Hiszen aközösen eltöltött napok sok mindenről szóltak, kevésbé a zenéről s nehezen feltételezhető, hogy Bartók tanár úr az ő korában még csodaszámba menő fonográf működtetése mellett egy hasonlóképpen bonyolult és nehézkesen kezelendő masinéria, a korabeli fényképezőgép szolgálatait is igénybe verte volna.
 
Akkor meg hogy került a csizma az asztalra?
 
A kérdés alaposabb ismerője, a karcfalvi születésű Ádám Gyula fotóművész, aki a táborszervező Hargita Megyei Kulturális Központ részéről elejétől a végéig levezényelte a rendezvényt, elmagyarázta: dokumentumok vannak arra nézvést, hogy a huszadik század első évtizedében székelyföldi gyüjtőútján tartózkodó Bartók egyik állomáshelyéül éppen Csíkkarcfalva, pontosabban ugyanaz a fogadó szolgált, amely a huszonegyedik századi táborlakók étkezésének és esti eszmecseréinek színtere lett.
 
Ez persze nem azt jelenti, hogy a zeneakadémiára akkor éppen frissiben bekerült Bartók tanár úr holmi kocsmázó, mulatós kedvű férfiember lett volna, mint ahogy a Karcfalvára ruccant fotósok sem törvényszerűen a bohém életforma elkötelezettjei. Az viszont tény, hogy egy fogadóban, akár csak a múltban, ma is valamiképpen összefut egy kistelepülés lényegi információhálózata. Bartók lehetséges adatközlőkről szóló értesüléseket szerzett a fogadóban, majd ott állította fel fonográfját és szorgosan jegyezte 1907-ben a karcfalvi, tamásfalvi és jenőfalvi pentaton dallamokat. Minderre pontosan datált kották a bizonyítékok, amelyekre jól emlékeznek a faluban, mint ahogy az is nyílt titok, hogy a mai fotósok éppen merre jártak keresztül-kasul a csíkkarcfalvi valóságban, hol pásztázták kameráikkal az utcát, a határt, a lakásbelsőket, a krumpliszedés dandárját, mindenféle vidéki eseményt. Tudták, hogy szálláshelyük ott van a helybeli műjégpálya melletti épületben, s a község vezetői közösségi tiszteletét és támogatását  élvezik.  
 
A fotótábor tagjai - Ádám Gyula (Csíkszereda), Balázs Ödön (Székelyudvarhely), Bálint Zsigmond (Marosvásárhely), Czire Alpár (Székelykeresztúr), Danis János (Gödöllő), Fodor Zsuzsa (Kolozsvár), Labancz István (Csíkszereda), Móser Zoltán (Bicske), Nagy Boglárka, Salat Kincső (Kolozsvár), Szabó Attila (Csíkszereda),  Szentes Zágon (Kolozsvár), Vitos Hajnal (Csíkszereda) - gyakorlatilag hasonló gyűjtőmunkát ismételtek meg, közel egy évszázadnyi distanciával. mint amit Bartók folytatott, csakhogy most nem a zene, hanem a képi valóság terén. A hagyományos értékek kollektív átmentése és a mai székelyföldi lét sajátosságainak felmutatása olyan maradandó célja a táborlakóknak, ami nem csak művészi törekvéseik kiélését, hanem a falu szembesülését szolgálja önnön, már-már alig észrevehető rezdüléseivel, gesztusaival.
 
Mig ezt a karcfalvi párhuzamot némi fantáziával s közös erővel kiókumuláltuk, azt is megkockáztattuk, hogy bizony, könnyen előfordulhatna: ha Bartók történetesen becsöppenne e fiatal, szakmailag elkötelezett fotós társaságba, minden bizonnyal ő maga is a képrögzítő kamerát részesítené előnyben, előszeretettel szállva be a közös vállalkozásba. A mai digitális fényképezőgépek ugyanis csodákra képesek: nem csupán kép, de mozgókép és hang szinkronelegye is rögzíthető, ami lényegesen több, mint amit a fonográf nyújtani tudott a maga idejében. De hát az ilyen képzelgések valahol gyermekien értelmetlenek. Arra azonban jók, hogy tartósan hidat verjünk az idő és az emberi cselevések szakadékai fölött.
 
Azt ugyanis tudjuk: Bartók Béla a ma már roppant korszerűtlenül ható fonográfjával is nagy-nagy elégtétellel végezte a gyűjtést, s anyjának lelkendező leveleket küldözgetett nem csak Csíkból, de más vidéki vándorlásairól is: "Életem legboldogabb napjai azok, melyeket falvakban, parasztok között töltök el.". Ebben megingathatatlan volt. 
 
A tábor számítógépén összegyűlt, illetve a személyes mappákban sokasodó felvételek százait figyelmesen átpörgetve, a képekrtől visszasugárzott ez az újra és újra átélt bartóki boldogság.
 
(A képek szerzői a felsorolás sorrendjében; minden fotóstól 2-2 munkát válogattam, Labancz Istvántól csak 1 állt rendelkezésemre.)
 
Székelyföldi fotótáborok: Etéd, 2005 (fotó)

 

altAlig egy év telt el a gyimesi fotótábor megrendezésétől, 2005 nyarán a HMKK-rendezvények sora az etédi kirajzással folytatódott 2005-ben. A Székelyföldnek ez a része sajátosan hagyományőrző, hűségesen ragaszkodik a népi kultúra értékeihez s szelid tájával illeszkedik a Sóvidéknek nevezett kisvilághoz.
 
Igaz, a fotós portya megörökítésére nem akadt album megjelenését támogató szándék, de 2006 elején, a Magyar Kultúra Napján sikerült rangos kiállítást összehozni a legjobb felvételekből. Mindinkább hagyománnyá válik, hogy a táborok nyomán készült tárlatok vándorútra kelnek egész Erdélyben, leggyakrabban Székelyudvarhely, Marosvásárhely, s olykor Kolozsvár érdeklődik irántuk.
 
Barátom, Ady András költő ekként látta az etédi tárlatot:
 
"Az etédi tájakon járók ábrázolásában könnyedén haladunk mi is ugyanazon ösvényeken, utcákon, köszönünk a fényképezett lakosoknak, diszkréten bevillanunk udvarok, szobák mélyére, ámulva állunk egy-egy tájrészlet előtt.szépségét vagy túlélőképességét csodálva, s közben észre sem vesszük, hogy a hasonlóságok alapján áttévedhetünk akármelyik másik erdélyi községbe, hiszen lelki fényérzékenységünk hasonló sorsokból fog rögzíteni.
 
Lassan-lassan   állandó   múzeum   után   kiáltanak   ezek   a   felsorjáztatott fotótábori látleletek tájainkról és életünkről. Addig is, a HMKK fotótáborai folytatják sikertörténetüket: tudtunkkal már készülődnek a soron következő, a gyergyóalfalusi táborozásra, amelyet ősszel a csíkkarcfalvi követ."
 
Az etédi tábor résztvevői: 
 
Ádám Gyula (Csíkszereda) 
Balázs Ödön (Székelyudvarhely) 
Bálint Zsigmond (Marosvásárhely) 
Czire Alpár (Székelykeresztúr) 
Danis János (Gödöllő) 
Erdély Bálint Előd (Székelyudvarhely) 
Magyari Hunor (Székelyudvarhely) 
Szabó Attila (Csíkszereda)
 
Székelyföldi fotótáborok: Gyimes, 2004 (fotó)

 

altA Hargita Megyei Kulturális Központ 2004-ben, a csíkszeredai tábora mellett a havasokban található Gyimesekben is megrendezett egy koraőszi fotótábort, amely sorrendben a negyedik volt az egyre sikeresebbé váló folyamatban.

Személyesen nem vettem részt rajta, de néhány fotós barátom lelkes beszámolót tartott hazatérve az ott talált téma- és képbőségről, a terepezés varázsáról. Ugyanakkor a tábor irányítója, Ádám Gyula fotóművész felkért arra, hogy segítsek a tábor anyagából szerkesztendő kötet összeállításában.

Örömmel végeztem a munkát. Jó szövegek gyűltek össze, majd nekiláttunk a képekből tárlatot is szervezni, amelynek megnyitását ugyancsak rám bízták. Arra gondoltam, hogy a beválogatott képek vizuális elemeiből valamilyen szinkretikus verset írok, amely fotó is, meg szöveg is és szintézisbe foglalja azt a gyimesi világot, amit a fotósok magukkal hoztak.

A vers itt olvasható:

 

CSEKE GÁBOR
 
Mákbuba
(A 2004-es gyimesi fotótábor képeire)
 
 
Kéken iramló kattogó sebesség
Füttyökbe szédült árva viadukt
Ablakot vág a táj felé a rozsda
Az élet mint egy gyertya elaludt
 
Ritkás fogán át üzen a gereblye
Kaszafenéstől peng a délelőtt
A vízimalom elnyűtten fecsegne
Csűr oldalán a roham rég elült
 
Gallyak tövén táncol a fejszeél
Maganövesztő fán míg duzzad a göcsört
Anyaországot idéző szekér
Csurgóra jár mint lábrakelt idő
 
Boglya ölében béke tenyerén
Csapzott hajú verejtékes napok
A havas távol mégis oly közelben
Visszaszálló tűnt évek dallamok
 
Lengő füstök párák töprengenek
A hegy fölött hol a hűség lova
Fához kötve bóklászik úgy legel
Vonat kúszik a völgy mélyén tova
 
Mely csupa ránc s rajtuk a bánat
Gyalogösvényen oda-vissza jár
Nézem amint egy jó botot szorongat
Elvánszorog az őszi délután
 
Kézimunkába temetkezve némán
Anyóka néz hályogos fél szeme
Olykor egy vézna mákbubára téved
- egy csökött álom zörgő szelleme
 
Csíkszereda, 2005. január 22
 
A tábor résztvevői:  Ádám Gyula (Csíkszereda)  Balázs Áron (Gyergyüszentmiklós)  Bálint Zsigmond (Marosvásárhely)  Danis János (Gödöllő)  Erdély Bálint Előd (Székelyudvarhely)  Incze László (Csíkszereda)  Nagy P. Zoltán (Csíkszereda)  Szentes Zágon (Kolozsvár)
 
Székelyföldi fotótáborok: Csíkszereda, 2004 (fotó)

 

altHarmadiknak Csíkszereda került sorra, 2004 májusának első napjaiban. Bolond, szeles napok köszöntöttek a városra, gyorsan változó fényviszonyokkal. A népes sereg, amely ezúttal 11 fotóst számlált, a  város központjában álló vendégházban (Lazarus-ház) ütötte fel tanyáját, annak emeleti ebédlőjében és hálóiban zajlottak a tartalmas szakmai viták, itt mutogatták egymásnak egy-egy nap termését - a tábort szervező polgármesteri hivatal gondoskodott róla, hogy a napi termést másnap reggel papírképeken megtekinthesse a díszes társaság.
 
Emlékszem az első vitára, amelyen magam is részt vettem, hogy  miközben az első nap termését kritizáltuk, több szájból is elhangzott, hogy időszerű lenne az erdélyi fotográfia történetének és állapotának föltérképezése, mert az mostanig gyakorlatilag úgy nőtt, fejlődött, mint a fű: nem csak szabadon, de vadon is s mostohán. Az értékeket minden esetben föl kell mutatni, hogy a fiatalok tovább tudjanak lépni.
 
Ez a tábor is inkább az útkeresést, a hangulatokat rögzítette, s a tábor nyomán összeállított fotóalbum válogatóinak szemlélete is a városképet helyezte a kiadvány középpontjába.
 
"A fotográfusok szívesen és kedvvel mutatnak be városképeket úgy, hogy azok természetfotók is egyben, a képek a tavasz színeiben pompáznak, még a panel piszkosszürke árnyából is kivirít egy-egy virág, máskor a kép uralkodó motívuma a lombkorona, a tájazat - ami szép. Megint, mindig, rendre oda kanyarodik vissza az objektív, a szépséghez, a légiesen könnyedhez és a felfoghatatlanul súlyoshoz, a kövekbe, bronzba, épületbe álmodott történelemhez" - áll az Egy véáros lenyomata c. album fülszövegében.
 
A csíkszeredai HMKK-fotótábor résztvevői: 
 
Ádám Gyula (Csíkszereda) 
Balázs Attila (Székelyudvarhely) 
Barabás Zsolt (Sepsiszentgyörgy) 
Bálint Zsigmond (Marosvásárhely) 
Kristó Róbert (Csíkszereda) 
Magyari Hunor (Székelyudvarhely) 
Móser Zoltán (Budapest) 
Nagy P. Zoltán (Csíkszereda) 
Szabó Attila (Csíkszereda) 
Szabó Tamás (Székelyudvarhely) 
Szentes Zágon (Kolozsvár)
 
Székelyföldi fotótáborok: Borszék, 2003 (fotó)

 

altA második HMKK (Hargita Megyei Kulturális Központ)-fotótáborra szintén a helyi hatóság felkérésére és együttműködésével került sor, ugyancsak tíz résztvevővel. Az utóbbi években rohamosan leromlott, nagy multú fürdőhelyből már csak a természet szépségei és a korhadó romokhoz fűződő nosztalgia az, ami megmaradt. A tábor meghívottjai valósággal kerülgették a "forró kását", hogy lehetőleg ne nyújtsanak mélységesen lehangoló képet a valamikor szebb napokat és európai ragyogást látott turisztikai látványosságról.
 
Ezért a tábori munkákból szerkesztett album enyhén propagandisztikusra sikeredett. Megpróbáltam a képekből az értékkel bíró, jelentésesebb alkotásokat kiválogatni.
 
A tábor résztvevői (valamennyien 2-2 munkával szerepelnek, felsorolásuk sorrendjében): 
 
Ádám Gyula (Csíkszereda) 
Balázs Miklós (Gyergyószentmiklós) 
Barabás Zsolt (Sepsiszentgyörgy) 
Bálint Zsigmond (Marosvásárhely) 
Erdély Bálint Előd (Székelyudvarhely) 
János Dénes (Csíkszereda) 
Kristó Róbert (Csíkszereda) 
Magyari Nándor (Székelyudvarhely) 
Nagy P. Zoltán (Csíkszereda) 
Szabó Attila (Csíkszereda)
 
Az album előszavát jegyző Eigel Tibor írja: 
 
"A szabadon szárnyaló képzeletnek van lehetősége itt felidézni és megkomponálni a tiszta valóságot. A vidéket bejárt fotóművészek ráhibáztak, amikor a maguk módján a képeket történetekké formálták, amelyek érzéseket kavarnak mindenkiben. A fotókat nézve nem nehéz felfedezni, ahogy az objektív szuggesztíven együtt él a megörökített témákkal, a feltárt gondokkal és gondolatokkal, ugyanakkor meseszerűvé teszi azt és a néző fantáziájára bízza a látottakat, valahogy úgy, ahogy Weöres Sándor sugallja: Tág a világ / mint az álom / Mégis elfér / egy virágon."
 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Következő > Utolsó >>

6. oldal / 13

Chanson d'automne

új-iVisz

 

Ki van itt?

Oldalainkat 434 vendég böngészi

Bejelentkezett tagok

Nincs