Szórd szét kincseid -
a gazdagság legyél te magad.
(Weöres Sándor)

   
Címlap Írás Szépirodalom Tánczos G. Károly Novellák, versek Harmadik része a megunt, ezért abbahagyott, szigorúan áltudományos értekezésnek
Harmadik része a megunt, ezért abbahagyott, szigorúan áltudományos értekezésnek E-mail
Írta: Tánczos G. Károly   
2011. április 13. szerda, 08:05

 

No, még valami. 
A mű keletkezési körülményeit szemünk előtt homály fedi. Nem vagyunk olyan viszonyban az együttes tagjaival, hogy megkérdezzük: mondd, András vagy mondd, Tibor, még csak azt se, hogy: mondd, Miklós, esetleg mondd, Marcipán (mert Andrást mégsem mondhatunk kétszer), hogyan emlékszel vissza ennek a számnak a megszületésére? A szakirodalom sem nyújt eligazítást ebben a problémában sem). Azt sem tudjuk, milyen szubjektivitás munkál benne, vagyis milyen személyes kapcsolatok dolgoztak létrejöttében. Például, hogy volt-e (van-e) macskájuk, s ha igen, Mirci-e, hogy a rokonságban van-e (volt-e) Erzsébet, akit Erzsi nénik, Pál, akit Pali bácsinak becéznek (becéztek)? Az sem tisztázott, kinek és milyen kötődése van Tápiószecsőhöz. Talán egy elfojtott gyerekkori emlék pszichoanalízisben történt feltárása nyomán íródott a szám, talán idősebb korban volt valamelyikük (talán mind a négyen) szem- és fültanú, vagy csak elmesélés révén ismerték meg az esetet?  Sok-sok megválaszolásra váró kérdés, amelyek egy monografikus feldolgozásban lennének létfontosságúak. Nekünk is jó lenne tudni a válaszokat, de – ez megnyugtat minket – célunk kisebb ívű.
 
SZÖVEGANALÍZIS ÉS INTRPRETÁCIÓ
 
     I. A közlés
 
Forrás: internet, [www.zeneszoveg.hu]
A szerző kilétét mindeddig nem sikerült megnyugtatóan tisztázni, ez egy (vagy több) további kutatás tárgya lehet. A forrás pofátlanul megjegyzi: „Ha tudod ki a szövegíró, jelezd nekünk!” A lemez borítója sem tájékoztat, annál is inkább, hogy nincs birtokunkban. Az biztos (annak tűnik), hogy Bornai Tibor és/vagy Laár András alkotta meg. (Megosztott irodalmi Nobel-díjat kapott 1904-ben Frédéric Mistral és José Echegaray, 1917-ben Henrik Pontoppida és Karl Adolph Gjellerup, 1966-ban Nelly Sachs és Samuel Agnon, 1974-ben Eyvind Johnson és Harry Martinson!)
A cím alakja nem variáns, nem szövegromlás eredménye, hanem a korábbi ígéretünk megtartásából adódik. Meggyőződésünk, hogy a mű nem igényel alapos textológiai, filológiai vizsgálatot. Az elektronikus adathordozók sokszorosítása, másolása nem eredményez romlást. (A bakelit lemeznek a rengeteg meghallgatásból származó megrongálódása – recsegés, a szövegértés nehézsége stb. – műszaki, és természetesen anyagi probléma!)
Azt pedig, hogy az eredetiben négyszer ismétlődő szövegrésznek csak egy és egynegyedét közöljük, a takarékosságunk indokolja.
 
Bornai Tibor és/vagy Laár András: Macska…
 
Az autó rádudált, csikorgott a fék,
egy pillanat, és vége volt.
Nem lett más nyoma, a karosszérián
ottmaradt egy barna folt.
 
Az autóvezető új témát talált,
és megjavult a hangulat.
Órák múltak el, és Tápiószecsőn
jólesett egy pár falat.
 
Macska az úton már túl van dolgon, és nélküle száll az idő.
Macska az úton, a földről a foltot is elmossa majd az eső.
 
Erzsi néniék megbékélnek majd,
ha már egyszer így alakult.
Mirci elveszett, pedig okos volt szegény,
pitizni is megtanult.
 
A család szomorú, míg készül az ebéd,
de Pali bácsi enne már.
- Enne már, enne már!
És a bableves finom illata
párologva szerteszáll.
 
Macska az úton már túl van dolgon…
 
II. A cím
 
A három szóból álló cím Ady verseinek egyik sajátossága volt.  A birtokunkban lévő 10 KFT - albumból 7-nek 3 szavas a címe, a 115 szám közül 23 bír ezzel a jellemzővel. Ez bizony nem bizonyító erejű érték!  Főleg nem, ha tudjuk, hogy A nagy alakítás kivételével a  másik 6 album egy-egy rajta lévő szám után kapta a címét!  Sem Ady, sem Szentháromság!  
      A koncertfelvételek kivételével a nagylemezek egyes számainak címét nem konferálják be. Vegyük azt az esetet, amikor a lemezborítót vizsgálva, vagy egyéb helyen kutakodva (rocklexikon, internet stb.), a számot nem ismerve megpillantjuk a puszta címet. Nem az a kép jut eszünkbe, mint amiről az együttes énekel. Igei állítmány hiányzik a címből, de az út szó a mozgást idézi az emberben, az úton járni (jönni, de inkább menni) szoktunk. („Elmegyek, elmegyek, hosszú útra megyek.”, vagy „Menj, az úton menj tovább!”) Ráadásul a macska élőlény, és a növények kivételével az élők egyik fő jellemzője a helyváltoztató mozgás! A cím olvastán egy macskát látunk magunk előtt, aki egy ösvényen, vagy egy elhagyott mellékúton oson hangtalan lépteivel. (A képet lehetne cizellálni, de elvonná a figyelmet a lényegi kérdésekről.) S.s. A cím nem statikus, hanem dinamikus helyzetet sugall. N.b! A veláris vokálisok kizárólagossága előrevetíti a későbbi tragédiát. A tragédiára még később visszatérünk, most csak annyit róla, hogy többszörösen az.
 
      III. A műfaj
 
A dalszöveg definíció kevés, az nem műfaji kategória. A rockzene is produkált a „komoly” zenében megszokott műfajokat, dalokat, etűdöket, noktürnöket, rapszódiákat, szimfonikus költeményeket, sőt szimfóniákat, operákat, de irodalmi műfajokat is: zsoltárokat, balladákat, elégiákat, ódákat. (Természetesen nem az át- feldolgozásokra, a megzenésített versekre gondolunk!) És a stílusokban is nagy a változatosság az atavisztikus sámán-daloktól kezdve a reneszánszon, barokkon, klasszizmuson, romantikán, impresszionizmuson át a az expresszionista, szürrealista stb. szövegekig. Nem vagyunk zeneesztéták, csak konyítunk valamicskét a zenéhez, így csak ennyit erről!
A Macska… szövege első látásra balladának tűnik, ám ha tüzetesen megvizsgáljuk, kiderül, hogy tragédia! Abban az értelemben, ahogy Csehov a saját tragédiáira a komédia megjelölést használta.
 
 
IV. A mű időbelisége
 
0 – 0.39-ig zene – 1.15-ig szöveg (1. és 2. vsz.) – 1.36-ig zene – 2.32-igy szöveg (a refrén, és közvetlenül utána a 3. és 4. vsz.. – 2.53-ig zene – 3.09-ig szöveg (refrén) – 3.30-ig zene – 4.o6-ig szöveg (refrén kétszer) – 5.24-ig zene
Az adatokat percben és másodpercben adtuk meg, további finomításnak és az intervallumok grafikus ábrázolásának – egyelőre – nem látjuk szükségét. Azok értelmezésére, következtetések levonására a zenei előképzettség hiánya miatt nem vállalkozunk. (Azért ezt az oldalt sem hagyjuk teljesen figyelmen kívül!)
Viszont kutya kötelességünknek tartottuk a kutatók számára nyilvánossá tenni vizsgálati eredményeinket! A tisztesség, becsület is megkívánja! (Emlékezzenek, hogy lemondott a Curie házaspár vagy Röntgen a szerzői jogokról, hogy ne gördítsenek akadályt a szabadalmi korlátozásokkal tudományuk fejlődése elé!)
 
 
 

új-iVisz

 

Üze-net

"Akinek két ruhája van, az egyiket adja oda annak, akinek egy sincs." Lk 3.12

Sziamagyarország!

Nyomj egy sziát!
A megnyíló ablakban láthatod
a sziák számát.

Közös ivisz-regények

A leghatalmasabb szuperhős
Zulejka

3 szavas mese

Sziasztok smiley
Ez egy jó játék, szabályok:
-csakis 3 szóból állhat amit írsz,
-kétszer nem írhatsz egymás után,
-az "a"betű nem számít szónak.

Én kezdem:
Egyszer volt hol...

Ki van itt?

Oldalainkat 409 vendég böngészi

Bejelentkezett tagok

Nincs